Nya Roto 400, här modellen 40.18 som är en av de mindre Roto-modellerna. (Foto: Merlo)

Pålitliga Merlo på årets mässor

Medan alla pratar om vilka maskiner som visas upp på den internationella Bauma-mässan i nästa vecka, planerar AB Hüllert Maskin vilka maskiner som ska vara med årets alla svenska mässor.

På Bauma kommer Merlo att presentera nya modeller av Merlo Roto, bland annat den nya Merlo Roto 50.35, som har en lyftkapacitet på 5 ton och lyfthöjd 35 meter. Den nyheten spiller av sig i riktning mot Sverige senare i år.

På svenska Maskinexpo på Stoxa 23-25 maj kan intresserade få mer information om Merlos moderniserade Roto-koncept. Senare i år introduceras den nya Roto-serien på den svenska marknaden.

Nya Roto baseras på ett modulbyggt koncept med en mängd nya tekniska funktioner. De nya Roto-modellerna finns i två olika utföranden, Roto 400 som roterar 415 grader och Roto Advanced med oändlig rotation.

Personal från Hüllert Maskin kommer finnas på plats i Merlos monter FS1108/3 under Bauma för att ta emot besökare från Sverige och vara med och visa nyheterna.

På Maskinexpo är ytterligare modellserier i fokus.

En är nya Multifarmer som redan blivit en stor framgång i Sverige, både inom entreprenad och jordbruk. Multifarmermodellerna levereras med både kraftuttag och trepunktslyft, vilket tillsammans med maskinernas unika räckvidd och fördelaktiga format gör dem användbara i oräkneliga sammanhang.

En annan är Panoramic-serien som lanserades redan 1987. Modellens tillkomst byggde på idén att flytta motorn från maskinens baksida till höger sida, vilket gav gott om plats för teleskopbommen. Denna smarta idé förändrade teleskoplastarmarknaden för alltid, och gjorde Merlo till teknikledare eftersom det möjliggjorde en utmärkt runtomsikt, som i sin tur gav ökad säkerhet.

Nu är det alltså dags för den senaste uppgraderingen av Panoramic-modellerna. De nya maskinerna som kommer till Sverige under hösten har ny hytt, givetvis med fortsatt god runtomsikt och komfort. De har också en helt ny typ av axlar samt nya tekniska lösningar som höjer säkerhetsnivån och prestandan.

Merlo är det marknadsledande teleskoplastarmärket i Sverige sedan decennier. Under åren har generalagenten AB Hüllert Maskin byggt ut ett heltäckande nät med omkring 40 serviceverkstäder och säljkontor spridda över hela landet. Den starka positionen märks också på det breda utbudet av modeller.

Här är datum för mässorna 2019 då AB Hüllert Maskin och Merlo medverkar.

(Även Jekko minikranar och Hyundai gaffeltruckar ställs ut i Merlos montrar på entreprenadmässorna!)

MaskinExpo, 23-25 maj

Borgeby Fältdagar, 26-27 juni

Brunnby Lantbrukardagar 3-4 juli

Load up North, 29-31 augusti