Jan Björklund värnar rätten att välja för de som har personlig assistans

Folkpartiets partiledare Jan Björklund besökte Humanas assistanskontor i Luleå för några veckor sedan. Där träffade han bland annat Marie Andersson, en av Humanas kunder. Maries ord träffade Jan Björklund i hjärtat. Så här sa han bland annat i sitt tal på Folkpartiets landsmöte som började idag:

"Min assistent är mina händer och fötter, en förlängning av mig själv". Det sa Marie till mig. Jag träffade henne under ett besök på Humana i Luleå för några veckor sedan.

Vår liberala LSS-reform är den största frihetsreformen som genomförts för personer som lever med funktionsnedsättning. Den flyttar makten över livet till den människa som vet allra bäst.

Med LSS så gick vi från omhändertagande till självbestämmande. Men det var bara första steget. Barriärerna i vardagen är fortfarande många. Tack vare vårt parti är bristande tillgänglighet numera en form av diskriminering. Men det finns fortfarande undantag i lagen som behöver tas bort för att öka kraven på samhället, så att alla kan delta.

Att leva med funktionsnedsättning behöver inte vara ett hinder. Det är samhället som skapar hinder och det är de som vi ska riva.

Marie som jag träffade i Luleå, hon bekräftade en annan sak för mig. Om vikten av att få välja. Om man ser till sig själv och vad man gör under en hel dag så reflekterar man kanske inte över vikten av valfrihet. Man stiger upp på morgonen, tar en dusch, klär på sig, äter frukost, borstar tänderna. Men, tänk om det var någon annan som skulle hjälpa dig med allt detta? Tänk efter. Om du skulle lägga ditt eget vardagsliv i någon annans händer, skulle du då vilja välja de händerna själv? Eller skulle du tänka som vänstern, att det kan lika gärna en person nere på kommunhuset göra.

Jag tycker det är sådant förakt gentemot enskilda människor att begränsa valfriheten.

Kom ihåg Maries ord; "Min assistent är mina händer och fötter, en förlängning av mig själv".

Här finns hela talet om du vill läsa mer.

För mer information:

Patrik Silverudd, pressansvarig Humana, 0766-112 111