Nu har Kaptenen HVB öppnat!

Kaptenen är belägen i Spännarhyttans herrgård som ligger vackert vid sjön Romtjärn i Norbergs kommun. Här tar vi emot yngre pojkar i ålder 9-13 år med neuropsykiatriska funktionshinder eller beteendeproblematik. Det kan handla om relationsproblem i förhållande till kamrater, lärare och i nära relationer. Bristande förmåga att knyta an och fördjupa relationer, samt förhålla sig till fostran och gränssättning. Pojkarna kan ha bristande impulskontroll och ett utagerande aggressivt beteende.

Behandlingen
Vi arbetar med att förändra beteendemönster och använder oss av redskap och metoder som utgår från kognitiv beteendeterapi. Med ett tillitsskapande och strukturerat arbetssätt som bygger på det fungerande får pojkarna hjälp med att etablera beteenden och tankemönster som gynnar deras psykosociala utveckling och medverkar till ett bättre mående. För att säkra den löpande behandlingen arbetar vi nära med vårt systerföretag Cureum Psykiatri. Ungdomens behov är vår utgångspunkt. Behoven beskrivs med hjälp av ungdomen, föräldrar och andra personer som har kunskap om den unge.

Skolgången
Utöver vår kvalificerade behandling erbjuder vi tillsammans med Norbergs kommun skolgång som är anpassad för barn med psykiatriska funktionshinder.

Kapacitet
Kaptenen har sju behandlingsplatser i en hemlik miljö.

Vid frågor, önskemål om mer information eller placeringsförfrågningar kontakta:

Annah Ekbäck Filipsson
Placeringskoordinator
019-33 39 30 alt. 076-525 28 30
annah.ekback-filipsson@davidsbo.com

Anna-Karin Swartling
Enhetschef
anna-karin.swartling@davidsbo.com

Humana har verksamhet inom personlig assistans, LSS-boenden, äldreboende hemtjänst, individ- och familjeomsorg samt skola för elever med funktionsnedsättning. Vi är 12 000 medarbetare över hela landet som arbetar efter samma vision. Alla har rätt till ett bra liv.