Gemensam satsning på forskning i etik

Humana samarbetar med Institutet för organisations- och arbetslivsetik, IOA, vid Ersta Sköndal högskola i ett forskningsprojekt om etik i äldreomsorgen samt inom omsorg och service för personer med funktionsnedsättningar.

Forskningen är relevant för både vårdbolag och vårdutförare utan vinstutdelning. Tillsammans bidrar tio privata och ideella vårdaktörer med närmare 1,5 miljoner kronor årligen till forskningssamarbetet.

Projektet har tre huvudteman; bemötande, chefsroller och villkor för aktörer i omsorgen. Bland annat analyseras begreppet "valfrihet" utifrån debatten om vinster i vården kontra vårdens kvalitet.

I september kommer den första boken "Bemötandets etik" ut.

Under 2013 studeras vårdens aktörer och förändringar av förutsättningar i vården bland annat rörande Lag om valfrihet, Lag om offentlig upphandling, ekonomiska villkor och konkurrens på marknaden. I referensgruppen för studierna medverkar Humana.

- Den här forskningen är intressant för alla som verkar inom vård och omsorg. För oss är valfriheten, mångfalden och kundens möjlighet att påverka viktiga frågor säger Titti Tedenryd, Kvalitetschef på Humana.

För mer information kontakta:
Titti Tedenryd, Kvalitetschef
E-post: titti.tedenryd@humanaomsorg.se