Humana Akademin lanseras i Humanakoncernen

Efter att i många år bedrivit både utbildning och forskning inom en rad områden samlar nu det ledande omsorgsföretaget Humana sina resurser och kompetenser för detta under ett och samma paraply - Humana Akademin. Alltifrån prisbelönta webbaserade utbildningar för personliga assistenter och andra interna yrkesrelaterade utbildningar till externa kvalificerade utbildningar för bland annat socialsekreterare. Dessutom kommer ett antal forskningssamarbeten med högskolor och universitet att ingå i Humana Akademin.

Varumärket Humana Akademin har funnits sedan 2005 med ursprung inom personlig assistans. Men det är först nu Humana tar ett helhetsgrepp på sin utbildnings- och forskningsverksamhet. Tanken är att ytterligare stärka Humanas kompetensförsörjning och tillhandahålla kvalificerad utbildning såväl internt som externt.

Humana har alltid haft ett stort antal internutbildningar med tanke på företagets 15 000 medarbetare men Humana har även en lång tradition av att bidra med kunskaper externt, inte minst inom Individ- och familjeomsorgen. Humana Akademin kommer nu att spänna över hela omsorgsfältet och omfatta samtliga utbildningar och forskningsprojekt inom individ- och familjeomsorg, äldreomsorg och personlig assistans.

Målsättningen är att tillgängliggöra det stora utbudet av utbildningar Humana har på ett mer samordnat sätt och att utveckla verksamheten ytterligare. I början av 2017 skall en ny lärportal vara på plats vilket ger Humana Akademin nya möjligheter att administrera ett stort utbildningsutbud för interna och externa behov. Humana Akademin ska bli en allt mer aktiv partner i olika samverkansprojekt för att bidra till branschens kompetensförstärkning med såväl kortare utbildningar som längre utbildningsprogram.

Som chef för Humana Akademin har Christina Leander utsetts. Christinas unika kompetens från både vård- och omsorgsvärlden och hennes bakgrund som skolledare och universitetslärare kommer väl till pass i arbetet med att utveckla Humana Akademin.

- Jag är ödmjuk för all den kunskap som finns i företaget och som skulle kunna komma så många fler, även externa, till tjänst. Min förhoppning är att vi på ett välstrukturerat sätt tar steg för steg mot att bli en efterfrågad utbildningsanordnare och en enhet där vi även hanterar forskningsverksamhet" säger Christina Leander, ny chef för Humana Akademin.

- Humana är ett av Nordens ledande omsorgsföretag. Vi har ett stort ansvar för att bidra till att utveckla omsorgen inom alla delar där vi arbetar. Jag är stolt över att vi både har kompetensen och resurserna för att åstadkomma detta genom Humana Akademin, säger Rasmus Nerman, VD och koncernchef Humana.

Faktaruta:

• 3000 personliga assistenter genomför varje år introduktionsutbildning via Humanas prisbelönta introduktionsutbildning på webben.
  • Humana Akademin utbildar och stödjer implementering av evidensbaserade program t ex Connect, TFCO och Intensiv hemmabaserad familjebehandling där även externa personer utbildas i respektive behandlingsmetod.
  • Under 2015 bedrevs forskningssamarbeten med universiteten i Lund, Göteborg och högskolorna i Örebro samt Simon Frazer University i Kanada.
  • Ett forskningssamarbete har inletts om ensamkommande flyktingbarn i samarbete med tankesmedjan FORES 2016

För mer information: Pressansvarig Patrik Silverudd, 0766-112 111

Humana är ett ledande nordiskt omsorgsföretag som erbjuder tjänster inom individ- och familjeomsorg, personlig assistans, äldreomsorg och bostäder med särskild service enligt LSS. Humana har 14 000 engagerade medarbetare i Sverige och Norge som utför omsorgstjänster till över 7 000 människor. Vi arbetar efter visionen ”Alla har rätt till ett bra liv”.