Oväntad allians ska ge bättre bemötande hos rullstolstaxi

Nu ska chaufförer av rullstolstaxi bli bäst på att möta resenärer med funktionsnedsättning. Genom utbildning ska chaufförerna lära sig bemötande, service och något om de lagar som styr stöd och service till personer med funktionsnedsättning. Bakom utbildningen står en ovanlig allians mellan Assistansia, som erbjuder personlig assistans, och Taxi Kurir i Stockholm.

- Precis som att vi nu investerar i nya fordon som ska göra resor smidiga och trevliga för den som använder rullstol, så vill vi också investera i att kompetensutveckla våra chaufförer. Både fordon och bemötande måste fungera felfritt om rörelsefriheten för personer som använder rullstol ska öka, säger Kenneth Holm, Taxi Kurir.

Utbildningsträffarna, som genomförs för första gången i september i Stockholm, innehåller frågor som bemötande, service, trygghet. Även lagarna LSS och LASS, som berör personer med funktionsnedsättning kommer att diskuteras. Utbildningen, där Taxi Kurirs chaufförer deltar, genomförs av Humana akademin där företaget Assistansia ingår.

- Alla människor har rätt till ett bra liv och det måste inkludera rätten att röra sig fritt som alla andra. Utbildningen ska hjälpa chaufförer av rullstolstaxi att bemöta och förstå de särskilda behov som personer med funktionsnedsättning kan ha i sitt resande, säger Lena Kockum från Assistansia.

Media hälsas välkomna att närvara vid utbildningsträff för rullstolstaxichaufförer

Tid & Plats: Boule och Tapas, Slakthusgatan 20, Johanneshov, den 22 september kl 17:30-19:00

För mer information kontakta:
Lena Kockum, Assistansia
E -post: Lena.Kockum@assistansia.se

Kenneth Holm, Taxi Kurir
E-post: kenneth.holm@sto.taxikurir.se

• taxi kurir
  • assistansia
  • rullstolstaxi
  • funktionsnedsättning
  • rullstolstaxichaufförer
  • utbildning

Assistansia ingår i Humana som är Sveriges största privata assistansanordnare med verksamhet över hela landet och med ca 6000 hel/deltidsanställda. Humana arbetar med personlig assistans för individer med funktionsnedsättningar. Utgångspunkten för vårt arbete är att alla människor har rätt till ett bra liv. Det är kundernas önskemål som styr vårt arbete. Vi sätter människan i centrum, inte funktionsnedsättningen.
Läs mer på www.humana.se