Turistbyråer dåliga på att informera om tillgänglighet

Nu bokas sommarens sista semestrar och för många väntar roliga upplevelser. Samtidigt visar nya siffror att endast 6 av 119 granskade turistbyråer har någon tydlig information om tillgänglighet för personer med funktionsnedsättning på sina hemsidor. Assistansföretaget Humana, som gjort studien, menar att turistbyråerna måste bli bättre på att på ge information om tillgänglighet och göra det möjligt för alla att boka på nätet.

– För den som har någon form av funktionsnedsättning och vill semestra i Sverige är det svårt att finna information om vilka aktiviteter och boenden som är tillgängliga på turistbyråernas hemsidor. Byråerna måste bli bättre på att lägga ut information om tillgänglighet och göra det möjligt för alla att boka på nätet, säger Jonatan Arenius, projektledare på Humana.

Humana har undersökt 119 hemsidor med turistinformation som drivs av turistbyråer runt om i landet för att få svar på om de har information om tillgängliga upplevelser. Studien visar att det på endast sex hemsidor framgår vilka aktiviteter eller boenden som är anpassade för personer med funktionsnedsättning. På dessa finns en flik om tillgänglighet eller en tydlig länk till kommunens tillgänglighetsguide, som visar vilka platser eller lokaler som är anpassade.

Allt fler väljer idag att semestra senare på sommaren, och det blir vanligare att leta information och göra bokningar via hemsidor. Information om aktiviteter, boenden och arrangemang och möjlighet att boka är något som många turistbyråer i landet erbjuder genom sina hemsidor, och det skulle vara lätt att lägga till information om tillgänglighet. Personer med funktionsnedsättning har idag ingen oftast ingen hjälp av hemsidorna och måste lägga tid på att ringa runt för att få information.

– För många föräldrar som har barn med funktionsnedsättning tar omvårdnaden mycket tid och energi och de har inte möjlighet att ringa runt och leta efter tillgängliga alternativ. Att på hemsidorna informera om tillgängligheten är enkelt och det skulle underlätta semesterbokningen för alla, säger Jonatan Arenius.

119 turistbyråhemsidor har granskats i 13 olika län (Värmland, Jönköping, Östergötland, Örebro, Dalarna, Halland, Västerbotten, Jämtland, Västernorrland, Blekinge, Norrbotten, Kronoberg och Kalmar). Endast på sidorna för Mjölby, Askersund, Halmstad, Timrå, Karskrona och Växjö/Alvesta finns information om tillgänglighet. På ingen av de övriga hemsidorna finns: flik med information om tillgänglighet eller tydlig information om tillgängliga aktiviteter eller evenemang. Undersökningen genomfördes i augusti 2012.

Jonatan Arenius
E-post: jonatan.arenius@humana.se

• semester
  • boka på nätet