Västerås väljer Assistansia som utförare av personlig assistans

Västerås stad har beslutat att lägga ut personlig assistans på entreprenad. Uppdraget att utföra personlig assistans för barn, ungdomar och vuxna som bor inom Västerås stad har gått till Assistansia, Sveriges största privata aktör inom personlig assistans.

- Vi är väldigt glada och stolta över att ha fått detta förtroende och att vi vunnit utifrån utvärderingen som haft fokus på kvalitet.  Vår ambition är att erbjuda personlig assistans av högsta kvalitet, ge kunderna/brukarna stor möjlighet till att påverka sin egen situation och bidra till att alla människor ges rätten till ett bra liv, säger Harald Wessman, Vd för Assistansia.

Västerås stad har gett uppdraget om utförandet av personlig assistans till Assistansia, som är Sveriges största privata aktör när det gäller personlig assistans, med över 5000 assistenter och mer än 1300 kunder runt om i landet. Övertagandet kommer att ske i nära samplanering med kommunens representanter fram till 1 april 2011, då uppdraget startar.

Assistansia kommer att inleda arbetet i Västerås med att erbjuda träffar för alla brukare och deras anhöriga, samt berörda assistenter för att ytterligare sätta sig in i hur arbetet bedrivs idag.  Alla personliga assistenter kommer att erbjudas anställning i Assistansia som har kollektivavtal.

- Vi kommer från första början göra allt för att assistenterna ska uppleva en god och trygg anställning hos oss med tydliga besked kring vad som gäller för var och en. Vår vision är att alla ska ha rätt till ett bra liv, vilket gäller såväl kunder/brukare som personliga assistenter. Vi ser fram emot att få träffa och lära känna alla involverade personer i Västerås, säger Harald Wessman.

Assistansia ansvarar sedan 2008 även för utförandet av personlig assistans i form av entreprenad inom Staffanstorps kommun, med förnyat förtroende beslutat under 2010.  Från 1 februari 2011 ansvarar Assistansia också för utförandet av personlig assistans i Vaggeryds kommun i Småland.

Harald Wessman, vd Assistansia
harald.wessman@assistansia.se

Helena Pharmanson, kommunikationschef
Tel: 0734-344 644