Var femte kommun saknar tillgänglig badplats

Nu har badsäsongen dragit igång på allvar och många kan se framemot ett skönt dopp. I drygt var femte kommun finns det dock inga tillgängliga badplatser alls, och i de flesta andra kommuner är en mycket liten andel av badplatserna tillgängliga. Det innebär att många med funktionsnedsättning kan få svårt att svalka sig med ett bad.

– Risken är stor att många med någon form av funktionsnedsättning får svårt att njuta av ett bad i sommar. Många kommuner är dåliga på att genomföra åtgärder som gör att alla får möjlighet att bada. Vi vill uppmana landets kommuner att satsa på att tillgänglighetsanpassa åtminstone en badplats, säger Jonatan Arenius, tillgänglighetsansvarig på Humana.

Under våren gjorde assistansföretaget Humana i samarbete med hjärnskadeförbundet Hjärnkraft och SPF Seniorerna en granskning av kommunernas arbete med tillgänglighet. 194 kommuner deltog. En av de frågor där kommunerna har svagast resultat är när det handlar om att se till att de badplatser som kommunerna ansvarar för ska kunna användas av personer som har funktionsnedsättningar.

I drygt var femte kommun finns det inga tillgängliga badplatser alls, och i de flesta andra kommuner är en mycket liten andel av badplatserna tillgängliga. Nio av tio kommuner uppger att inte ens hälften av badplatserna är tillgängliga.

– Bristen på tillgängliga bad påverkar många; de med livslång funktionsnedsättning, de som drabbas av en skada, de som på ålderns höst fått svårare att ta sig fram eller de som är anhöriga eller personlig assistenter. Kommunerna har ett ansvar för att göra samhället tillgängligt för alla, och bör satsa på att göra fler badplatser tillgängliga, säger Jonatan Arenius.

Humanas Tillgänglighetsbarometer har tagits fram av företaget Humana med expertstöd från den ideella organisationen Hjärnkraft och SPF Seniorerna. Här kan du läsa hela rapporten: www.humana.se/tillganglighet

För mer information kontakta Humana:
Jonatan Arenius, tillgänglighetsansvarig
E-post: jonatan.arenius@humana.se

• äldreomsorg

Humana är ett ledande nordiskt omsorgsföretag som erbjuder tjänster inom individ- och familjeomsorg, personlig assistans, äldreomsorg och bostäder med särskild service enligt LSS. Humana har 15 000 engagerade medarbetare i Sverige och Norge som utför omsorgstjänster till över 7 000 människor. Vi arbetar efter visionen ”Alla har rätt till ett bra liv”.