Likställ religiösa och sekulära livsåskådningar

Sverige bör behandla alla livsåskådningar lika: kristendom, islam, buddhism likaväl som sekulär humanism. Detta finns det stöd för i Europakonventionen och det är något den pågående utredningen om stöd till trossamfund måste ta hänsyn till, skriver flera debattörer på SvD.

En debattartikel på SvD ”Likställ religiösa och sekulära livsåskådningar” riktar sig till den nu pågående utredning av formerna för ekonomiskt stöd till trossamfund under ledning av Ulf Bjereld. Regeringen har i direktiv bett utredaren att särskilt belysa hur lagen om stöd till trossamfund kan bli konfessionsneutral.

Artikeln belyser utförligt hur Europakonventionen och andra konventionstexter kräver att sekulära och religiösa livsåskådningar ska likabehandlas av staten. Artikeln är undertecknad av:

Annika Borg, teologie doktor i tros- och livsåskådningsvetenskap och präst
Carl Reinhold Bråkenhielm, teolog, präst och seniorprofessor i empirisk livsåskådningsforskning
Christer Sturmark, ordförande Humanisterna
Tara Twana, ledamot landstingsfullmäktige (S)
Bengt Westerberg, före detta partiledare (FP/L)

Det finns även andra skäl till likabehandling. Författarna skriver:

Ett viktigt motiv för den svenska statens stöd till samfund är att de är en resurs och positiv kraft i det demokratiska samhällsbygget. Men det bör ur statens perspektiv vara egalt om det sker i ett kristet, muslimskt eller sekulärhumanistiskt samfund. Förbundet Humanisterna bidrar på samma sätt som religiösa samfund till samhället genom till exempel kurser om existentiell utveckling och en omfattande ceremoniverksamhet med barnvälkomnanden, sekulära vigslar, begravningar och ”konfaläger” för ungdomar som vill diskutera etik och mänskliga rättigheter på sekulär grund.

För ytterligare information:

Christer Sturmark – förbundsordförande