Välkommet beslut om religiösa friskolor på S-kongressen

Humanisterna välkomnar med glädje det historiska beslutet om religiösa friskolor som idag fattades på Socialdemokraternas kongress i Göteborg:

Socialdemokraterna ska nu verka för att samma krav ska ställas på fristående skolor som redan gäller för offentliga skolor: utbildningen i sin helhet vid dessa ska vara icke-konfessionell.

Detta är en betydande framgång. Humanisterna har drivit denna fråga i många år. Nu arbetar vi vidare för att skolor med en konfessionell inriktning försvinner från det skattefinansierade obligatoriska skolväsendet.

Fler partier behöver ta ställning mot detta undantag i skollagen, och regering och riksdag måste snarast agera för att genomföra denna viktiga reform.

- Att Socialdemokraterna tar ställning för en icke-konfessionell och likvärdig skola med en säker grund i demokrati och jämlikhet är en stor framgång för Humanisternas mångåriga opinionsbildning i denna fråga, säger Humanisternas ordförande Christer Sturmark. - Det är dags för ett Sverige där alla skolor respektera elevernas religionsfrihet, avslutar han

För mer information kontakta:
Christer Sturmark, ordförande
christer.sturmark@humanisterna.se, tel. 070-838 04 80
Ulf Gustafsson, förbundssekreterare
ulf.gustafsson@humanisterna.se, tel. 076-305 06 02

• Mänskliga rättigheter

• demokrati
  • barn
  • religionsfrihet
  • skolan
  • mänskliga rättigheter

Humanisterna är Sveriges främsta sekulära humanistiska organisation. Som medlemsstyrd idéburen organisation verkar förbundet för att stärka respekten för individens frihet och integritet. Demokrati och vetenskapliga metoder är avgörande verktyg för att skapa en bättre värld. Att stärka det sekulära samhället är viktigt för att motverka religiös fundamentalism, politisk extremism, dogmatism och pseudovetenskap. Kampen för att värna och stärka mänskliga rättigheter i allmänhet, och livsåskådningsfrihet i synnerhet, är central för förbundet. Humanisterna verkar för att främja den sekulära humanismen som livsåskådning och de etiska och politiska ställningstaganden som följer ur denna.