Anna-Karin Nilsson ny vd på kommunikationsbyrån Plakat

Hon har jobbat som ansvarig för varumärken som JOKK och Verum. Hon har varit copywriter och projektledare på reklambyrå och hon vet, med nära 20 års yrkeserfarenhet, vad strategi och fantasi betyder för god kommunikation.

Nu blir Anna-Karin Nilsson vd för kommunikationsbyrån Plakat i Umeå, och leder ett växande gäng med runt 25 medarbetare.

– Vi ska bli ännu bättre och skapa mer kommunikation som verkligen sticker ut, säger Anna-Karin, som tillträder sin nya tjänst i ett läge när byrån satsar offensivt för att möta ökande krav från kunder.

Just nu inleder Plakat en rad nya kundsamarbeten, samtidigt som byrån rekryterar erfarna kollegor till tre helt nya tjänster och lokalen i centrala Umeå byggs om för att få in fler arbetsplatser.

Anna-Karin Nilsson har sedan 2008 jobbat som projektledare och strateg på Plakat, med kundansvar för en rad av byråns större samarbeten, som Umeå Energi, Bostaden och Be Green Umeå. Innan hon kom till Plakat var hon Brand Manager vid Norrmejerier i Umeå där hon under en tioårsperiod sysslade med såväl strategiskt som taktiskt och operativt arbete inom kommunikation och marknadsföring.

Hennes utbildning består av en Master of Science in Public Relations vid University of Stirling i Skottland och en fil kand från informationslinjen vid Högskolan Örebro.

– Vi är mycket glada över att Anna-Karin tar det här ansvaret och vill leda byrån framöver, säger Anders Brändström, delägare och styrelseordförande i Plakat AB.

– Hon har helt rätt kompetens och ett stort förtroende hos både kollegor och kunder – samt givetvis hos oss i styrelse och ägargrupp, säger Anders Brändström.

Anna-Karin Nilsson efterträder Peter Juneblad som vd när han nu går vidare i egen verksamhet inom affärsutveckling.

– Att Peter lämnar Plakat och lämnar över till Anna-Karin sker i största samförstånd med oss i styrelsen och ska inte innebära några störningar för våra kunder, säger Anders Brändström.

– Vi önskar Peter lycka till i den framtida verksamheten och tackar honom för det jobb han gjort under sin tid som vd på Plakat.

• vd
  • pr

Plakat har levererat fantasi och strategi sedan 1994. Vi är övertygade om att kreativ kommunikation kan förbättra världen. Och att en stabil strategisk grund gör vägen till målet rakare. Vi är 25 goda vänner i Umeå som älskar PR, sociala medier, webb, reklam och design.