Ny nominering för Plakat: kan vinna Guldfyren

Kommunikationsbyrån Plakat nominerades nyligen som nordligaste byrå i tävlingen Spinn 2013, som kan beskrivas som svenska mästerskapen i pr. I dag nomineras Umeåbyrån till ännu ett prestigefyllt pris: Guldfyren, som är norra Sveriges marknadsföringspris.

– Det är hedrande och givetvis väldigt kul att vår kreativa kampanj för Umeå kommun uppmärksammas även här hemma i Västerbotten, säger Anna-Karin Nilsson, vd på Plakat.

Byrån kan, precis som i tävlingen Spinn 2013, belönas för den kampanj som genomförts på uppdrag av Umeå kommun, med syfte att skapa debatt om den ekonomiska ojämställdheten.

– Vi är glada över att Umeå kommuns ambitiösa arbete för en ökad jämställdhet mellan kvinnor och män får stor uppmärksamhet, både ute i landet och på hemmaplan, säger Jakob Mjöbring, pr-konsult på Plakat.

Kampanjen som ligger bakom Plakats nominering handlar om lyfta upp frågan om ekonomisk ojämställdhet på agendan och hjälpa Umeå kommun att uppnå sitt mål för jämställdhet. Med ett radikalt förslag som väckte brett engagemang – Umeå kommun övervägde att utreda en "jämställdhetsskatt" – fick debatten fart i svenska medier under våren 2013. Skillnaden mellan kvinnors och mäns löner hamnade i fokus tack vare kampanjen som nådde ut till miljontals svenskar på ett kostnadseffektivt sätt, via de nationella mediehusen. Frågan har även lyfts flera gånger av lokalmedierna, vilket har fått Umeåborna att seriöst börja diskutera den ekonomiska ojämställdheten.

Prisutdelningen i tävlingen Guldfyren sker vid Hej Day i Skellefteå onsdag den 20 november. Plakat och kampanjen ”Jämställdhetskatt” har nominerats i klassen B2C (business to consumer).

FAKTA OM GULDFYREN:
Guldfyren är ett marknadsförings- och reklampris i norra Sverige. Syftet är att vrida strålkastarljuset norrut och visa på den strategiska och kreativa kraft som finns hos de norrländska byråerna. Guldfyren lyfter fram årets smartaste kampanj, event eller insats.

Jakob Mjöbring
, pr-konsult Plakat, 070-559 09 39
, vd Plakat 070-595 53 58

• guldfyren

Kommunikationsbyrån Plakat grundades 1994 och har på närmare 20 år vuxit från tre till 27 fast anställda medarbetare. Tillsammans skapar vi effektiv kommunikation baserad på tydliga strategier för kunder som vill utveckla sin verksamhet och bygga starka varumärken. Vårt erbjudande omfattar såväl grundläggande strategiskt arbete som taktisk kommunikation genom reklam, design, PR och digital kommunikation. Vår bredd möjliggör kvalificerade och kanaloberoende rekommendationer och vår stor­lek ger oss kapacitet för omfattande åtaganden. Sist men inte minst är Plakat ett stabilt företag som avsätter stora resurser för sin fortsatta utveckling.