Nyhet 2013: Umeå Fashion Week Award – lyfter fram den nya modedesignen i Umeå

8-12 oktober arrangeras 2013 års upplaga av Umeå Fashion Week. En nyhet för i år är ett pris för oetablerade modedesigners. Utmärkelsen, som heter Umeå Fashion Week Award, ger pristagaren 25 000 kronor och chansen att visa sina kreationer på modeveckans visning.
– Vi vill uppmärksamma att det finns många duktiga designers i Umeå och samtidigt ge vinnaren en skjuts i karriären, säger Nadja Lindgren, projektledare för Umeå Fashion Week.

Tävlingen drar igång nu direkt och du deltar genom att skicka in bilder och skisser på tre till fyra av sina kreationer samt en kort beskrivning av ditt varumärke. I mitten av augusti får sedan allmänheten chansen att rösta på Facebook/umeafashionweek.

– Umeå är en ung och modeintresserad stad, så vi tror och hoppas på många bidrag och ett stort engagemang från Umeåborna i omröstningen, säger Nadja Lindgren. Omröstningen pågår i en månad och där vägs allmänhetens och en expertjurys röster samman. Vid mitten av september utses tre finalister, som får förbereda sig för en gemensam visning under Umeå Fashion Week 8–12 oktober. Vinnaren utses av expertjuryn efter visningen och får då motta segersumman på 25 000 kronor, som Swedbank står för. Alla finalister belönas även med en goodiebag.

– Vi jobbar också på att vinnaren ska få visa sina kläder i en modetidning, säger Nadja Lindgren. Umeå Fashion Week Award genomförs i samarbete med Swedbank och VK.

För mer information, kontakta: Nadja Lindgren, projektledare Umeå Fashion Week, 090-71 77 83, nadja.lindgren@plakat.se

Umeå Fashion Week är ett årligt återkommande evenemang för modebranschen och allmänheten. Arrangörer är Umeå C, Umeå kommun och kommunikationsbyrån Plakat, tillsammans med näringslivet och modeföretagarna i Umeåregionen. Följ oss på umeafashionweek.se och på sociala medier på adressen /umeafashionweek.

• umeå fashion week award
  • umeå fashion week
  • pr

Plakat har levererat fantasi och strategi sedan 1994. Vi är övertygade om att kreativ kommunikation kan förbättra världen. Och att en stabil strategisk grund gör vägen till målet rakare. Vi är knappt trettio goda vänner i Umeå som älskar PR, sociala medier, webb, reklam och design.