Plakat vann enda Spinn-guldet norr om Stockholm.

I kväll blev Plakat bäst i Sverige i sin klass då byrån tog hem guldet på Spinngalan som firades på restaurang Tolv Stockholm. Det blev den uppmärksammade kampanjen om ”jämställdhetsskatt” i Umeå som slog den svenska pr-elitens bidrag och gjorde Plakat till den enda vinnande byrån norr om Stockholm.
– Vi känner helt enkelt en otroligt skön medvind just nu, säger Anna-Karin Nilsson, vd på Plakat.

På torsdagskvällen blev det alltså guld för kommunikationsbyrån Plakat i Spinn, tävlingen som kan beskrivas som svenska mästerskapen i pr. Plakat segrade i klassen för samhällsinformation med kampanjen ”jämställdhetsskatt” som skapats på uppdrag av Umeå kommun.

– Vi fick ytterligare ett bevis på att kreativa kampanjer som verkligen sticker ut, med modiga kunder som beställare, både ger resultat och belönas av experterna, säger Anna-Karin Nilsson.

– Det är extra kul att vi, i årets ovanligt tuffa konkurrens, lyckades vinna över flera av landets allra främsta pr-byråer och deras tunga kampanjer, säger Jakob Mjöbring, pr-konsult och strateg inom sociala medier på Plakat.

– Jag är grymt stolt över det vi på Plakat har skapat, där vi lyckats utnyttja budskapets kraft och det nya medielandskapets stora möjligheter. Det är också kul att Umeå kommuns ihärdiga arbete för en ökad jämställdhet mellan kvinnor och män får uppmärksamhet både i Sverige och utanför landets gränser, säger Jakob Mjöbring.

FAKTA OM DEN VINNANDE KAMPANJEN ”JÄMSTÄLLDHETSSKATT”
Kampanjen som nu belönats med pr-branschens finaste pris handlar om lyfta upp frågan om ekonomisk ojämställdhet på agendan och hjälpa Umeå kommun att uppnå sitt mål för jämställdhet. Med ett radikalt förslag som väckte brett engagemang – Umeå kommun övervägde att utreda en "jämställdhetsskatt" – fick debatten fart i svenska medier under våren 2013. Den togs även upp utanför Sveriges gränser, exempelvis i den danska tidningen Politiken. Skillnaden mellan kvinnors och mäns löner hamnade i fokus tack vare kampanjen som nådde ut till miljontals svenskar på ett kostnadseffektivt sätt, via de nationella mediehusen. Frågan har även lyfts flera gånger av lokalmedierna, vilket har fått Umeåborna att seriöst börja diskutera den ekonomiska ojämställdheten.

FAKTA OM SPINN:
Tävlingen arrangeras årligen av branschföreningen Precis och belönar effektiv svensk marknads-pr – alltså marknadskommunikation i icke-köpta och egna kanaler. Spinn firade i år tioårsjubileum och slog samtidigt rekord med 185 inskickade bidrag, jämfört med förra årets 162. Antalet tävlande byråer var också fler än någonsin, 40 byråer hade skickat in bidrag, jämfört med 34 förra året.

Jakob Mjöbring, pr-konsult Plakat, 070-559 09 39
Anna-Karin Nilsson, vd Plakat 070-595 53 58

• guld
  • spinn
  • pr

Plakat är en kommunikationsbyrå som har levererat fantasi och strategi sedan 1994. Vi är övertygade om att kreativ kommunikation kan förbättra världen. Och att en stabil strategisk grund gör vägen till målet rakare. Vi är knappt trettio goda vänner i Umeå som älskar pr, sociala medier, webb, reklam och design.