Umeå Fashion Week Award söker framtidens designer

För andra året i rad ska Umeå Fashion Week utse framtidens modedesigner i norra Sverige.
– Förra året blev en succé och vinnaren Carolina Rönnberg har redan nominerats till fler priser. Det är ett kvitto på att vi har lyckats och att utmärkelsen ger en skjuts i karriären, säger Nadja Lindgren, projektledare för Umeå Fashion Week.

Umeå Fashion Week anordnas den 7–11 oktober för sjätte året i rad. Modeveckan har väckt stor uppmärksamhet och blivit en stor aktör på den norrländska modescenen. Veckan består av en mängd evenemang, alltifrån modevisningar till workshops, föreläsningar och fest. I fjol delades även utmärkelsen Umeå Fashion Week Award ut för första gången.

– Priset går till den modedesigner i norra Sverige som vi ser har stor potential att lyckas i framtiden, säger Nadja Lindgren.

Med och tävlar är designers från de fyra nordligaste länen, och tre finalister får visa sina kreationer inför en fullsatt salong innan en vinnare utses.

– Förutom äran tilldelas vinnaren 25 000 kronor från Swedbank, säger Nadja Lindgren.

Förra året tog Carolina Rönnberg från Vilhelmina, med klädmärket Wiljha, hem segern och därefter har hennes designkarriär fortsatt spikrakt uppåt – bland annat har hon nominerats till Swedish Fashion Talents 2014, en tävling som arrangeras av Svenska Moderådet och Peugeot.

– Att vinna Umeå Fashion Week är en riktig fjäder i hatten. Nu hoppas vi på ett helt gäng med ansökningar från alla duktiga designers i norra delen av landet, säger Nadja Lindgren.

Ansökningsperioden är redan igång och hålls öppen till och med den 3 augusti. Ansökningskriterier samt mer information om tävlingen finns på Umeå Fashion Weeks webbplats www.umeafashionweek.se

För mer information kontakta:

Nadja Lindgren, projektledare Umeå Fashion Week 090-71 77 83 nadja.lindgren@plakat.se

Umeå Fashion Week är ett årligt återkommande evenemang för modebranschen och allmänheten. Arrangörer är Visit Umeå, Umeå kommun och kommunikationsbyrån Plakat, tillsammans med näringslivet och modeföretagarna i Umeåregionen. Följ oss på umeafashionweek.se, på Facebook med adressen /umeafashionweek eller på vår Instagram @umeafashionweek.

• Jämtland

Kommunikationsbyrån Plakat har på 20 år vuxit från tre till 26 medarbetare. Tillsammans skapar vi effektiv kommunikation baserad på tydliga strategier för kunder som vill utveckla sin verksamhet och bygga starka varumärken. Vårt erbjudande omfattar såväl grundläggande strategiskt arbete som taktisk kommunikation genom reklam, design, PR och digital kommunikation. Vår bredd möjliggör kvalificerade och kanaloberoende rekommendationer och vår stor­lek ger oss kapacitet för omfattande åtaganden

www.Plakat.se

twitter.com/PlakatSe