Vem vinner årets Umeå Fashion Week Award?

­­­­Den 11 oktober avgörs vem som vinner Umeå Fashion Week Award 2014. Innan dess ska tre finalister utses och röstningen pågår nu för fullt. Vem av de sex nominerade blir årets vinnare av 25 000 kronor?

7-11 oktober är det dags för den sjätte upplagan av Umeå Fashion Week. Som en del i modeveckan avgörs – för andra året – Umeå Fashion Week Award, där framtidens designers från norra Sverige tävlar mot varandra. Ifjol vann Carolina Rönnberg från Vilhelmina med sitt märke Wihlja. I år tävlar sex nya designers om en plats i finalen och en chans på 25 000 kronor från Swedbank.

De nominerade är: Amanda Eliasson (damkläder), Frida Karlsson (accessoarer), Victoria Gammelgård (damkläder och accessoarer), Johanna Edström (damkläder), Irina Laaja (damkläder och unisex) och Olivia Plasencia Lindgren (damkläder och accessoarer).

– Det känns jättekul att vi även i år kan bidra till att lyfta och stötta lokala designers, som genom den här tävlingen erbjuds en möjlighet att få synas och visa upp sina kreationer, säger Nadja Lindgren, projektledare för Umeå Fashion Week.

Omröstningen, som genomförs på Umeå Fashion Weeks Facebooksida, pågår till och med den 31 augusti och är öppen för alla.  Allmänhetens röster vävs sedan ihop med en expertjurys utlåtande för att till mitten av september kunna plocka fram de tre finalisterna. Finalisterna har sedan till den 11 oktober på sig att förbereda en modevisning där expertjuryn kommer att utse en vinnare.

Umeå Fashion Week Award arrangeras som förra året i samarbete med Swedbank.

Nadja Lindgren, projektledare Umeå Fashion Week, 090-71 77 83, nadja.lindgren@plakat.se

Bilder på designers och deras kreationer finns att ladda ner i pressrummet. Bilderna är fria för redaktionell användning.

Umeå Fashion Week är ett årligt återkommande evenemang för modebranschen och allmänheten. Arrangörer är Visit Umeå, Umeå kommun och kommunikationsbyrån Plakat, tillsammans med butikerna och modeföretagarna i Umeåregionen.

• umeåfashionweekaward

Kommunikationsbyrån Plakat har på 20 år vuxit från tre till 26 medarbetare. Tillsammans skapar vi effektiv kommunikation baserad på tydliga strategier för kunder som vill utveckla sin verksamhet och bygga starka varumärken. Vårt erbjudande omfattar såväl grundläggande strategiskt arbete som taktisk kommunikation genom reklam, design, PR och digital kommunikation. Vår bredd möjliggör kvalificerade och kanaloberoende rekommendationer och vår stor­lek ger oss kapacitet för omfattande åtaganden