Humlegården påbörjar utvecklingen av Södra Hagalund

Pressmeddelande   •   Feb 19, 2019 08:00 CET

Visionsskiss som visar korsningen mellan Gelbgjutarevägen och Industrivägen. Illustration: Archus Arkitekter

Solna stad och Humlegården har tecknat en principöverenskommelse avseende första etappen i utvecklingen av Hagalunds arbetsplatsområde. I området kommer kommunikationerna att förstärkas genom en ny tunnelbanestation, Södra Hagalund, som beräknas stå klar 2024.

Första etappen i omfattande projekt
Utvecklingen av Hagalunds arbetsplatsområde kommer att ske i flera etapper och beräknas pågå under 15 år. Tillsammans med den utbyggda kollektivtrafiken är tanken att utvecklingen av området, som ligger i anslutning till Solnavägen, ska knyta samman Solna och Stockholm. Humlegården äger samtliga fastigheter i denna första etapp, som avser nyskapande av ca 48 000 kvm ljus BTA inom kvarteren Gelbgjutaren samt en del av kvarteret Instrumentet. Den nya tunnelbanestationen kommer att placeras mitt i Hagalunds arbetsplatsområde, längsmed Gelbgjutarevägen, och detta första steg i utvecklingen omfattar fastigheterna närmast den framtida stationen.

Höga ambitioner
Solna stad och Humlegården har höga ambitioner i utvecklingen av området. Här vill man skapa en tät stadsbebyggelse bestående av bostäder, kontor och inslag av handel och service i gatuplan. Centralt är även kvaliteter som utmärker en klassisk stenstadsmiljö, t ex gatu- och kvartersstruktur, skala och arkitektonisk kvalitet. Detaljplanearbetet avseende den första etappen påbörjas under Q1 2019.

- Vi har varit verksamma i Hagalunds arbetsplatsområde i drygt tio år och genom principöverenskommelsen går utvecklingen av stadsdelen nu in i en ny fas. Vi ser fram emot att ta nästa steg i arbetet, där vi tillsammans med Solna stad vill skapa en hållbar, attraktiv stadsdel med levande kvarter, säger Anneli Jansson, Vd på Humlegården.

Ny tunnelbanestation i området
Den nya Gula tunnelbanelinjen, som sträcker sig från Odenplan till Arenastaden, kommer att få en station i området, Södra Hagalund. Utbyggnaden beräknas stå klar 2024. Som en del i Humlegårdens utveckling av Hagalunds arbetsplatsområde kommer bolaget att bidra med omkring 57 miljoner kronor till Solna stads medfinansiering till utbyggnaden av tunnelbanan.

– Det här är första etappen i omvandlingen av industriområdet vid Hagalund till en levande stadsdel med bostäder, arbetsplatser och förskola, i direkt anslutning till den nya tunnelbanestationen Södra Hagalund. Ett viktigt steg i utvecklingen av Solna till en mer sammanhållen stad, säger Pehr Granfalk, kommunstyrelsens ordförande, Solna stad.

Humlegården Fastigheter AB (publ) är ett aktivt fastighetsbolag med långsiktiga ägare och en väl positionerad fastighets- och projektportfölj. Vi ingår i länsförsäkringsgruppen, Sveriges enda kundägda och lokalt förankrade bank- och försäkringsgrupp. Humlegården äger, förvaltar och utvecklar främst kontorsfastigheter i Stockholmsregionen. Vi har 88 anställda och äger 54 fastigheter till ett värde om 23,7 miljarder kronor (30 juni 2018). På Humlegården strävar vi efter att utveckla hållbara och attraktiva arbets- och stadsmiljöer. Det skapar vi genom en aktiv fastighetsförvaltning och utvecklingsprojekt bestående av nyproduktion samt utveckling av befintliga fastigheter. För mer information, besök www.humlegarden.se.