Humlegården presenterar starkt första kvartal

När årets första kvartal summeras konstateras att både förvaltningsresultat och finansnetto utvecklats starkt. Intresset för kontorslokaler i Storstockholm är fortsatt stort och uthyrningen har utvecklats positivt inom alla marknadsområden.

• Hyresintäkterna uppgick till 296 mkr (261) vilket är en ökning med 35 mkr, motsvarande 13 procent. Ökningen förklaras av tillskott från förvärvade fastigheter samt högre hyresnivåer i samband med omförhandlingar och nyuthyrningar. I jämförbart bestånd ökade hyresintäkterna med 4 procent.
  • Sammantaget uppgick driftöverskottet till 210 mkr (184), en ökning om ca 26 mkr vilket motsvarar 14 procent. I jämförbart bestånd ökade driftöverskottet med 4 procent. Överskottsgraden uppgick till 71 procent (70).
  • Finansnettot uppgick till –45 mkr (–60) vilket är en kraftig förbättring om 25 procent jämfört med samma period föregående år, detta trots att räntebärande skulder har ökat. Den lägre finansieringskostnaden beror på omförhandlade lån till lägre räntenivå.
  • Periodens förvaltningsresultat uppgick till 155 mkr (114) vilket är en ökning mot föregående år med ca 41 mkr, motsvarande 36 procent. Ökningen förklaras av förbättrat driftöverskott (26 mkr) och förbättrat finansnetto (15 mkr).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten före förändring av rörelsekapital uppgick till 168 mkr (115). Ökningen förklaras främst av förbättrat driftöverskott samt lägre betald ränta.
  • Periodens resultat uppgick till 127 mkr (111).

Finansiering
Under den gångna 12 månaders perioden har lån om 3 863 mkr refinansierats via Humlegårdens MTN-program och företagscertifikatprogram samt nya banklån. Den genomsnittliga kapitalbindningen har under perioden ökat från 1,8 år till 3,2 år, liksom den genomsnittliga räntebindningen som ökat från 2,9 år till 3,8 år. Risknivån i skuldportföljen har därmed sjunkit.

Koncernens genomsnittliga ränta uppgick vid kvartalsskiftet till 1,96 procent (2,84). Räntetäckningsgraden uppgick till 4,7 gånger (3,0) och Nettoskuld/Ebitda uppgick till 10,5 gånger (11,0). Belåningsgraden är oförändrad sedan årsskiftet och uppgår till 38,3 procent. Fastighetsbeståndet har inte marknadsvärderats per kvartalsskiftet.

Utfall Utfall Utfall
jan-mar 2018 jan-mar 2017 2017
Hyresintäkter, mkr 296 261 1 056
Driftöverskott, mkr 210 184 756
Finansnetto, mkr -45 -60 -219
Förvaltningsresultat, mkr 155 114 494

- Vi tittar tillbaka på en stark period, där vår uttalade strategi och tydliga fokus ger bra utväxling. Särskilt glädjande är det positiva förvaltningsresultatet, en ökning med hela 36 procent mot föregående period, samt utvecklingen av finansnettot där förbättringen landar på 25 procent jämfört med samma period föregående år. Sammantaget ser vi en förbättring inom våra viktigaste nyckeltal, säger Anneli Jansson, Vd Humlegården Fastigheter AB (publ).

• Finans

• kontor

Humlegården Fastigheter AB (publ) är ett aktivt fastighetsbolag med långsiktiga ägare och en väl positionerad fastighets- och projektportfölj. Vi ingår i länsförsäkringsgruppen, Sveriges enda kundägda och lokalt förankrade bank- och försäkringsgrupp. Humlegården äger, förvaltar och utvecklar främst kontorsfastigheter i Stockholmsregionen. Vi har 85 anställda och äger 53 fastigheter till ett värde om 22 miljarder kronor (31 december 2017). På Humlegården strävar vi efter att utveckla hållbara och attraktiva arbets- och stadsmiljöer. Det skapar vi genom en aktiv fastighetsförvaltning och utvecklingsprojekt bestående av nyproduktion samt utveckling av befintliga fastigheter. För mer information, besök www.humlegarden.se.