Humlegården stärker Life Science-klustret i Hagastaden

Humlegården Fastigheter förstärker ytterligare Life Science-området i Hagastaden med två nya hyresgäster från februari 2016.

Humlegården har nyligen tecknat ett femårigt hyresavtal med Statens beredning för medicinsk och social utvärdering, SBU. Lokalen ligger på Sankt Eriksgatan 117 (kv Härden 16) och omfattar 1 280 kvm.

På samma adress har man även tecknat ett femårigt avtal med bemanningsföretaget Doc-Connect Nordic AB på 778 kvm. Båda hyresgästerna flyttar in på plan 9 den 1 februari 2016.

Visionen för Hagastaden är att det ska vara en vetenskapsstad i världsklass. Genom etableringen av SBU och Doc-Connect förstärker Humlegården det redan väletablerade Life Science-klustret.

– Vi är glada att ha hittat en lämplig lokal för SBU. I vårt arbete jobbar vi tillsammans med experter, ofta från Karolinska Institutet. Kvarteren vi kommer till är ett framtidsområde och vi ser fram emot att snart sitta ett stenkast från några av våra viktigaste kontakter, säger Susanna Axelsson, t.f. generaldirektör på SBU.

Även Doc-Connect som strävar efter att öka tillgängligheten inom svensk sjukvård genom återkommande och högkvalificerade bemanningsläkare, är positiv till den nya adressen.

Det känns jättekul att vi hittat en modern och flexibel lokal mitt i Stockholms Life Science-område. Hagastaden är redan ett etablerat kontorsområde som kommer att utvecklas mycket framöver, inflikar Doc-Connects VD Maria Sundblad.

Om SBU:

SBU har i uppdrag att utvärdera metoder och insatser som används i hälso- och sjukvården och socialtjänsten. SBU:s oberoende utvärderingar används som stöd för hälso- och sjukvården och bidrar till att ge Sveriges befolkning en bättre hälsa och livskvalitet.

Om Doc-Connect:

Doc-Connect är ett av Sveriges ledande vårdbemanningsföretag och bemannar sjukvården inom samtliga läkare-och sjuksköterskeområden. T ex psykiatri, radiologi, oftalmologi, kirurgi, primärvård och internmedicin. Doc-Connects vision är att skapa en jämlik sjukvård i Sverige framförallt genom bemanning i glesbygden med hög kontinuitet.

• doc-connect
  • life science