Humlegården tilldelas Solna stads miljöpris

År 2006 beslutade miljönämnden i Solna stad att inrätta ett miljöpris för betydelsefulla insatser inom miljöområdet. I år går priset till Humlegården Fastigheter. Humlegården har under lång tid arbetat konsekvent med miljöanpassning av sina fastigheter i Solna och motiveringen till Solna stads miljöpris 2015 lyder:

Humlegården är en fastighetsägare som arbetar med miljöfrågor inom den egna organisationen och i förvaltningen av sina byggnader. Man arbetar även med miljöfrågor gentemot sina hyresgäster där man underlättar och inspirerar till ett miljövänligt agerande. Det fokus som Humlegården Fastigheter har på hållbar utveckling ger utdelning. Med långsiktig och fokuserad energieffektivisering har de lyckats få ned sin energianvändning så mycket att den ligger 57 procent under branschsnittet. Humlegården har gjort stora satsningar på att underlätta för sina hyresgäster att göra bra miljöval.”

Som en service till sina hyresgäster har Humlegården sedan ett och ett halvt år tillbaka även en elbuss som trafikerar sträckan Hagalund – Karlbergs station – Sankt Eriksplan i skytteltrafik. Eftersom bussen laddas med el från förnyelsebar el är koldioxidutsläppen i princip noll. Vidare kan Humlegårdens hyresgäster i Solna strand pendla till arbetet med en elhybridbåt mellan maj och oktober. Både bussen och båten är kostnadsfria.

Vi är väldigt glada och stolta över att vårt långsiktiga hållbarhetsarbete uppmärksammas av Solna stad och att vi kan bidra till kommunens höga miljöambitioner”, inflikar Rebecka Yrlid, hållbarhetschef på Humlegården Fastigheter.

Priset delas ut den 8 december kl 07.30 i samband med Solna Frukostbricka i SF-biografen på Mall of Scandinavia.

För mer information, kontakta:
Rebecka Yrlid, hållbarhetschef. Tel 08-678 92 89. E-post: rebecka.yrlid@humlegarden.se

• Energifrågor

Madeleine Castenvik Holt