Humlegården utser Mattias Svensson till Chef hållbar utveckling

Den 24 september tillträder Mattias Svensson rollen som Chef hållbar utveckling på Humlegården. Han kommer närmast från Coop där han arbetat som hållbarhetsstrateg. Genom rekryteringen vill Humlegården ta nästa steg i utvecklingen och fördjupa bolagets arbete inom ekologisk, ekonomisk och social hållbarhet.

Mattias Svensson kommer närmast från Coop där han arbetat som hållbarhetsstrateg. Dessförinnan har han även arbetat som hållbarhetskonsult med uppdrag inom både privat och offentlig sektor, som hållbarhetsansvarig på Energikontoret i Mälardalen och som försäljningsingenjör och affärsutvecklare på Borås Energi och Miljö. Mattias Svensson tillträder den 24 september 2018 och ersätter Rebecka Yrlid, som lämnade uppdraget som hållbarhetschef under våren 2018.

- Jag tilltalades av Humlegårdens långsiktighet och att det finns ett tydligt fokus på hållbar lönsamhet. Genom att kombinera ett proaktivt hållbarhetsarbete och strategisk affärsutveckling så skapas goda möjligheter att bidra till detta. Den samlade erfarenheten i organisationen är stor och jag ser fram emot att få bli en del av Humlegården, säger Mattias Svensson.

Miljöcertifieringar och grön finansiering centralt
En grundläggande del i hållbarhetsarbetet utgörs idag av miljöcertifieringar, som tar sin utgångspunkt i förvaltningen och säkerställer ett kontinuerligt förbättringsarbete. Hållbarhet blir allt viktigare även ur ett investeringsperspektiv. Under 2017 stärktes länken mellan hållbarhet och lönsamhet ytterligare, då Humlegårdens första gröna obligation lanserades. Ambitionen är att all finansiering ska vara grön inom ett par år.

- Hållbarhet är en viktig värdeskapande aspekt och kraven ökar ständigt, samtidigt som möjligheterna att bidra och skapa engagemang i frågorna är stora. Rollen som Chef hållbar utveckling har utformats med ambitionen att både bredda och fördjupa vårt arbete. Vi är glada över att få välkomna Mattias till Humlegården. Han har en bred kompetens och ett stort engagemang för frågorna, säger Anneli Jansson, Vd Humlegården Fastigheter.

• medarbetare

Humlegården Fastigheter AB (publ) är ett aktivt fastighetsbolag med långsiktiga ägare och en väl positionerad fastighets- och projektportfölj. Vi ingår i länsförsäkringsgruppen, Sveriges enda kundägda och lokalt förankrade bank- och försäkringsgrupp. Humlegården äger, förvaltar och utvecklar främst kontorsfastigheter i Stockholmsregionen. Vi har 88 anställda och äger 54 fastigheter till ett värde om 23,7 miljarder kronor (30 juni 2018). På Humlegården strävar vi efter att utveckla hållbara och attraktiva arbets- och stadsmiljöer. Det skapar vi genom en aktiv fastighetsförvaltning och utvecklingsprojekt bestående av nyproduktion samt utveckling av befintliga fastigheter. För mer information, besök www.humlegarden.se.