Hundar utan Hem samlar in 23000 kr till Eyras veterinärvård

Hundar utan Hem samlar in 23000 kr till Eyras veterinärvård

Under sin tid på Irland fick Eyra utstå brutal misskötsel och tillbringade sitt liv fastkopplad i en kedja! Eyra gjorde allt för att komma loss, bet och tuggade på stållänkarna - vilket medförde svåra smärtor och naturligtvis stora skador på tänderna.

Hennes veterinärvård blev omfattande och dyr och täcktes förstås inte av försäkringen, eftersom skadorna uppstått före den tecknades.

Vi blir rörda till tårar när vi ser hur många godhjärtade människor och företag det finns som engagerar sig i Eyras öde. Efter inslaget i tv har pengarna strömmat in drygt 23000 kr samlades in så att Eyras trasiga tänder kunde opereras ut i omgångar.

Ett Stort Tack till Wasa Club Health & Racket och Eva L. för era bidrag på vardera 6 000 kr! Och Tack alla ni andra för era fina gåvor – ingen nämnd ingen glömd.

Här är Eyras historia skriven av hennes matte Monica:

”En mörk februaridag kom hon in i mitt liv – som en virvel av glädje. Det var en lyckans dag! Vem kunde ana att denna lyckliga varelse bara en kort tid innan varit ett vrak helt utan livsgnista.

Inte så konstigt! Eyra hade levt sitt liv i fångenskap – fastkedjad i en stållänk! I sina långvariga och desperata försök att komma loss hade hon tuggat på länken och därmed ådragit sig stora skador på tänder och tandkött. Av en lyckosam slump kunde hon befrias från sin fångenskap och kom till ett drägligare liv på ett irländskt rescue center. Trots detta försvann hon in i sig själv och visade inge tecken på glädje eller livsgnista. Hennes tid i fångenskap hade satt djupa spår! Tyvärr resulterade detta i att ingen lade märke till henne – hon blev osynlig för omgivningen och för eventuella adoptörer. Ingen såg den underbara själ som gömdes långt därinne. Inte förrän Hundar Utan Hem kom på besök! De tog med henne på en promenad i avskildhet – och där gnistrade det till i Eyras ögon och man kunde skönja hennes rätta jag och den tillgivenhet hon skulle visa sin familj. Detta var det första och största steget i att ge tillbaka livet och glädjen till Eyra. Man bestämde att hon skulle få sin andra chans i Sverige.

Innan avfärden från Irland fick hon som alla andra hundar genomgå veterinärbesiktning och hon konstaterades vara fullt frisk. Men hon hade skador i munnen efter tuggandet på kedjan – nednötta och spruckna tänder, samt grav tandköttsinflammation.

Jag kom in i Eyras liv i rollen som jourmatte – till att börja med! Hon skulle få bo hos mig tills man fann hennes ”riktiga” hem. Vad jag inte visste då var att det skulle komma att bli kärlek vid första ögonkastet. Den dagen hon klev ut ur transporten och våra blickar möttes – då var hon min! Jag var helt såld! Hon skulle inte behöva flytta igen – hon hade kommit hem!

Den beskrivning jag fått av Eyra stämde inte alls! Hon var sprudlande glad och ville hälsa på alla hon såg! Hon hoppade ivrigt in i min bil och väl hemma hann jag inte ta av mig skorna förrän jag såg henne uppflugen på köksbordet, med viftande svans och ivrigt tittande på mig med glimten i ögat. Hon hade aldrig förut varit inomhus! För första gången fick hon nu komma in i ett hem, och hon var så lycklig!

Trots alla hemskheter Eyra upplevt i sitt tidigare liv har hon överraskat mig helt. Hon är oändligt snäll, trygg i själen och orädd för allt! Hon älskar människor, är snäll mot andra hundar och – har jag upptäckt – har spår- och jaktinstinkt så det räcker och blir över! :) Hennes livsglädje är total! Hon omfamnar allt hon möter i sitt nya liv. Våren med alla nya ljud och lukter, sjöfåglar, skogen, sommaren med alla dofter i naturen, hösten, vintern med snön som hon älskar – allt är lika spännande.

Hennes glada humör, energin, gosigheten och snarkandet på rygg med magen i vädret gjorde mig övertygad att Eyra trivdes och mådde bra i sitt nya hem. Därför blev chocken efter veterinärbesöket total! Där konstaterades att hennes tänder är i katastrofalt dåligt skick. Ingen, inte ens veterinären på Irland eller tjejerna på Hundar Utan Hem, kunde ana omfattningen av skadorna. Veterinären var även hon chockad – hon hade aldrig tidigare sett något liknande. Jag får tårar i ögonen när jag tänker på hur dåligt Eyra måste ha mått i sin fångenskap, så desperat att hon försökte bita och tugga sig loss från kedjan.

Röntgen visar att 12 tänder har sprickor genom pulpan ända ned till roten – något som måste ha orsakat svåra smärtor. Dessa tänder behöver avlägsnas snarast. Jag ställdes inför två alternativ – välja behandling vilket kommer att innebära ett flertal operationer, eller låta henne somna in för alltid. Valet var självklart! Denna guldklimp är värd allt gott och ska räddas till varje pris! Allt annat är otänkbart! Veterinären blev glad över mitt beslut, då många istället skulle ha valt att låta Eyra somna in på grund av ekonomiska skäl. I min värld finns inte det! Något sådant är sorgligt bortom ord!

Eyra har påbörjat sin behandling och den kommer att ske etappvis då man bara kan ta ut 6 tänder i taget. Trots en generös rabatt kommer det att bli en mycket dyr behandling, totalt ca 25 000 kr!

Det känns nästan ofattbart mycket, men det måste lösa sig på något sätt. Det viktigaste är att Eyra lever och att hon får ett så bra liv som möjligt!

Tack vare sina fina egenskaper och kvaliteter har Eyra avlagt ett prov så att jag kan utbilda henne till Terapihund. Då kommer hon och jag – om allt går väl på examen i juni – att arbeta tillsammans med att hjälpa barn, vuxna och äldre med behov av olika slag. Håll tummarna för oss!

Tack ni som tagit er tid att läsa vår berättelse!

Och tack för att ni stöder oss!

Varma hälsningar Monica och Eyra (f.d. Precious)

Anna Beijer

Presskontakt Verksamhetschef +46761390429

Tove Eriksson

Presskontakt Ordförande +46739467377

Välkommen till Hundar Utan Hem!

Hundar Utan Hem är en ideell förening som bildades 2005 med ett mål – att rädda avlivningshotade hundar och ge dem en andra chans till ett lyckligt och kärleksfullt liv. Sen vi startade har vi räddat tusentals hundar och hjälpt dem att hitta nya kärleksfulla hem.