Nytt prisrekord på den fortsatt heta Stockholmsmarknaden. Lägenhet på 12 kvm såld för 200.000 kr/kvm.

Ännu en liten lägenhet med centralt läge i Gamla Stan har nu sålts för rekordpris av fastighetsmäklaren Jonas Uhlbäck på HusmanHagberg Södermalm/Gamla Stan.

Vad är det som gör att köpare är beredda att betala ett så högt pris för en så pass liten lägenhet?

-Man ska vara medveten om att den här typen av objekt är väldigt unika. Lägenheten är oerhört yteffektiv och fyller samma funktion likt en ”normalstor” etta då alla nödvändiga faciliteter finns här. Skillnaden med denna lägenhet är att du får en mer unik bostad med lägre avgift, berättar Jonas Uhlbäck.

-Trots att lägenheten bara är på 12 kvm så har den till exempel både tvättmaskin och diskmaskin.

-Det finns två viktiga parametrar i det här fallet, säger Fredrik Kjell, vVD/försäljningschef på HusmanHagberg. Dels är det prisnivån, dels är det läget. Att hitta en lägenhet under 2,5 miljoner med centralt läge är näst intill omöjligt. Unika objekt där alla bekvämligheter finns för att kunna bo med ett bra läge brukar resultera i toppnoteringar, så jag är inte överraskad över priset, säger Fredrik Kjell.

Du har ju flera rekordförsäljningar i Gamla Stan nu Jonas, vad är hemligheten bakom detta?

-Jag börjar med att ta fram ett riktigt bra underlag kring de marknadsmässiga förutsättningarna. Därefter går jag ut med en prisbild som jag tror stenhårt på, trots att den är relativt hög. För att hamna rätt i pris så krävs ett noggrant förarbete. Jag måste verkligen kunna stå för priset inför både köpare och säljare. Mitt mål är ju att ska båda parter vara riktigt nöjda med affären i slutänden, avslutar Jonas.

Fakta om objektet:

Järntorget 85, 1 tr (gårdshus)
1 rok – 12 kvm
Avgift: 333 kr/månad
Slutpris: 2 400 000 kr
Kr/kvm: 200 000 kr

Fredrik Kjell, Försäljningschef HusmanHagberg AB,

mobil: 070-744 22 43, mail:fredrik.kjell@husmanhagberg.se

Jonas Uhlbäck, fastighetsmäklare HusmanHagberg Södermalm/Gamla Stan,

mobil: 070-474 59 45, mail:jonas.uhlback@husmanhagberg.se

Mäklarfirman HusmanHagberg AB grundades 1997 av Mats Dahlström och Lennart Hagberg. HusmanHagberg är en franchiseorganisation vilket innebär att alla kontor drivs av egna företagare. Idag har HusmanHagberg över 320 medarbetare och drygt 80 kontor över hela Sverige.

Målet med företaget är att vara den mest uppskattade mäklaren i det område kunden vill genomföra sin affär. Huvudkontoret ligger i Stockholm och VD är Lennart Hagberg.