Terrasslägenhet med spabad såld för 143 000 kr/kvm!

Terrasslägenhet med spabad såld för 143 000 kr/kvm!

I veckan sålde HusmanHagberg i Vasastan en lägenhet på 2 r o k för hela 143 000 kr/kvm, samtidigt som utbudet av bostäder är större än på länge. Enligt Dagens Industri var inflödet av bostäder på Hemnet i förra veckan det största sedan Hemnets mätningar startade. Det gör den här försäljningen ännu mer spektakulär.

Mäklaren Lars Östblom förklarar det höga försäljningspriset med flera faktorer.

- Marknaden är absolut en smula avvaktande rent generellt, men just lite mer speciella objekt finns det alltid en efterfrågan på, berättar Lars Östblom. Just den här bostaden var ganska unik eftersom att den hade en stor terrass. Det är ovanligt att mindre lägenheter har det. Att terrassen är så stor att det till och med ryms ett spabad i ena änden, utan att det tar bort funktionen av resten av terrassen visar på hur stor den är. Spabadet i sig, var nog inte avgörande, tror Lars. Det blev visserligen en cool känsla med bilderna och väckte uppmärksamhet i sociala medier. Hade spabadet tagit upp stor del av terrassen så hade det istället varit en nackdel.

- Rent generellt så ser vi en fortsatt stor efterfrågan på bostäder med höga lägen, utsikt, bra balkonger eller ännu hellre terrasser, och väldisponerade kvadratmetrar i gott skick. Fina lägenheter som saknar det där lilla extra går inte lika bra, eftersom att det då finns fler liknande att välja mellan, säger Lars. Då tar det oftast längre tid att sälja, och säljaren har många gånger en prisförväntan som är svår för mäklaren att nå upp till.

Att den här bostadsaffären resulterade i både en nöjd köpare och en nöjd säljare, beror till stor del på att köparen kände sig trygg i affären.

- Eftersom att mäklaren jobbar på uppdrag av säljaren men ändå enligt lag skall vara en opartisk förmedlare mellan köpare och säljare, så gäller det att tillgodose båda parters intresse. Köparen som till slut vann budgivningen är en av våra tidigare nöjda kunder, och hon hade fullt förtroende för mäklaren genom hela processen. Tack vare att det var många budgivare så fick köparen också en kvittens på att marknaden som sådan faktiskt värderar den här typen av objekt så högt, avslutar Lars.

För mer information, kontakta:

Fredrik Kjell, Försäljningschef HusmanHagberg AB,

mobil: 070-744 22 43, mail:fredrik.kjell@husmanhagberg.se

Lars Östblom, fastighetsmäklare HusmanHagberg Vasastan,

mobil: 070-886 69 68, mail:lars.ostblom@husmanhagberg.se

Mäklarfirman HusmanHagberg AB grundades 1997 av Mats Dahlström och Lennart Hagberg. HusmanHagberg är en franchiseorganisation vilket innebär att alla kontor drivs av egna företagare. Idag har HusmanHagberg över 320 medarbetare och drygt 80 kontor över hela Sverige.

Målet med företaget är att vara den mest uppskattade mäklaren i det område kunden vill genomföra sin affär. Huvudkontoret ligger i Stockholm och VD är Lennart Hagberg.