Vändpunkt för solenergi ger Ystad och Österlen ett försprång

Är vi på väg mot en solrevolution? Så inleder Per-Uno Alm startmötet för solelssatsningen Solel Syd i Gamla rådhuset i Ystad. Det är en mörk, blåsig och molnig onsdagskväll i mars och de omkring hundra personer som kommit för att prata om hur man skördar sol får drömma om vårljuset ännu en tid. Men trakterna kring Ystad kallas inte för solkusten för inte och här har några aktörer nu gått samman för att skapa Sveriges solelstätaste område.

– Sverige ligger långt efter i utvecklingen. Att vi dag har vi en billig massproduktion av solceller kan vi tacka länder som Kina och Tyskland för, säger Per-Uno Alm som till vardags arbetar som hållbarhetsstrateg vid Sparbanken Syd.

Bara under de tre timmar som mötet pågår kastar solen så mycket ljus över jordens yta att det skulle täcka världens energibehov under ett helt år – tre gånger om! Det rör sig om en kraftfull och praktiskt taget outsinlig energikälla.

– Det har blivit billigare att fånga kraften från solen än att utvinna fossila energislag. Det kan till och med vara så att de gas-, kol- och oljefyndigheter som ruvar under jordens yta kanske inte har något värde alls för oss i framtiden, säger Per-Uno Alm och visar en bild från ett oljefält vars pumpar inte längre drivs av diesel – utan solel!

Priset på utrustningen har gått ner med 80 procent på åtta år. Investeringskostnaden är låg, tekniken är robust. De solceller som sätts upp idag levererar el i minst fyrtio år. Och redan efter tio–tolv år har investeringen betalats av. För den som vill satsa finns bidrag att söka från Länsstyrelsen. Totalt rör det sig om 390 miljoner kronor per år under några år framöver.

– Alla vi som bor i villor och småhus, vi skulle kunna vara de som verkligen gör skillnad. Om man som individ deltar aktivt blir klimatfrågan också mycket mer hanterbar, säger Anneli Hultén, landshövding i Skåne.

En global energiomställning svår att förstå

Naturskyddsföreningens tidigare generalsekreterare Svante Axelsson är samordnare för regeringens satsning Ett fossilfritt Sverige. Han säger att solenergi förutspås vara den dominerande energikällan år 2040.

– Vi är i en brytpunkt som ingen av de experter jag talat med trodde skulle infalla redan nu. Till och med den mest optimistiska prognosen är helt fel i relation till hur det ser ut idag!

Att det har kunnat bli så är ett direkt resultat av att Kina och USA skrev på klimatavtalet i Paris förra året. Till skillnad från situationen under de strandade klimatförhandlingarna i Köpenhamn sju år tidigare fanns det inte längre några stora ekonomiska hinder för att gå framåt. Kina har precis presenterat en ännu mer ambitiös plan för sin omställning än tidigare och för tredje året i rad minskar utsläppen från landets kolkraftverk. För tre veckor sedan beslutade man sig för att inte genomföra bygget av 84 nya kolkraftverk.

– Det intressanta är att det är vi privatpersoner som är ”prosumenter”, alltså att vi både producerar och konsumerar vår energi själva. Energibolagen undrar lite nervöst hur det ska gå dem, när det är vi som producerar elen själva. I Tyskland ägs den förnybara energin till 90 procent av bönder, villaägare och kooperativ. De stora bolagen äger kolkraften och kärnkraften, säger Svante Axelsson.

­– Om vi bara får igång den globala energiomställningen så finns det mycket att tillgå som inte fanns på 80- och 90-talet: sol-, vind-, och vattenkraft. Men idag är alltså solen den mest konkurrenskraftiga energikällan. Det finns alltså inte någon motsättning mellan långsiktig hållbarhet och långsiktig lönsamhet, säger Svante Axelsson.

Solel Syd kommer nu att arbeta vidare bland annat i studiecirkelform och om ett år samlas man på nytt för att se hur långt projektet har kommit med sin satsning på en hållbar framtid för Ystad och Österlen. Förhoppningen är naturligtvis att den globala vändpunkten också ska synas på den egna horisonten.

Bakom Solel Syd står Ystad, Tomelilla och Simrishamns kommuner, Rotary S:t-Petri, Villaägarföreningen, Svarte Byalag och Sparbanken Syd. Hållbar Utveckling Skåne undersöker möjligheten att tillsammans med kommunerna i Leader-området Söderslätt initiera en liknande process.