HUT Skåne arrangerar studieresa till Nederländerna

Räkna med inspirerande föredrag, nya intryck och hands-on kunskap i cirkulär ekonomi!

PÅ PROGRAMMET
Under dagarna i Nederländerna kommer vi bland annat angöra följande besöksmål:

Amsterdam Circular Vision
Presentation av fjolårets stora rapport om möjligheter, utmaningar och vägen framåt för ett
cirkulärt Amsterdam (och omnejd) – med konsult och representant från staden.

Park 20|20, Hoofddorp
Besök på världens första cradle-to-cradle inspirerade kontorspark – med projektutvecklare DeltaDevelopment.

Circular Expo
Besök på utställningen med nederländska föregångare och exempel på cirkulär ekonomi, del av kampanjen ”Netherlands Circular Hotspot”.

FairPhone
Möt företaget som leder utvecklingen mot
modulära och rättvisa mobiltelefoner.

De Ceuvel
Besök på ett living-lab för cirkulära stadsområden med biologisk marksanering och lokala kretslopp. På området finns även Metabolic Lab där nya cirkulära teknologier och system utvecklas.

Light as a Service / Laundry as a Service
Exempel på tjänstifiering av produkter: vad krävs för att kunna sälja ljus istället för lampor, eller rena kläder istället för tvättmaskiner – med Philips Lighting och Bundles.

Desso
Desso är en av pionjärerna inom tillverkning av cirkulära produkter. Desso tillverkar cradle-to-cradle­certifierade golvmattor och konstgräs utan hälso­farliga ämnen – gjorda för ett tekniskt kretslopp.

Med förbehåll för programändringar

MÅLGRUPP
Beslutsfattare och andra intresserade i Skåne. Vi hoppas att det subventionerade priset möjliggör representation från alla samhällets sektor: offentlig, privat, akademin och idéburen sektor. I mån av plats kan även deltagare från andra delar av Sverige följa med. Mejla johanna.ekne@hutskane.se för att få en plats på reservlistan. Vi meddelar senast den 11 oktober om ni fått plats eller inte!

HÅLLTIDER
Bussen lämnar Malmö på kvällen den 18 oktober. Du kan sova gott på vägen – bussen är modern med sköna säten och ryggstöd som kan fällas bak ordentligt. Ankomst morgonen den 19 oktober. Hemresa kvällen den 20 oktober, med ankomst i Malmö på morgonen den 21 oktober. Det går naturligtvis att arrangera transport på egen hand (och bekostnad) och sluta upp i Amsterdam på morgonen den 19 oktober. Meddela vid anmälan om du väljer att stanna kvar i Amsterdam över helgen eller om du väljer att resa på annat sätt än buss.

KOSTNAD
Deltagande på studieresan kostar 6 900 kr per person. Moms tillkommer. I priset ingår bussresa tur och retur Nederländerna (start i Malmö), samtliga måltider: frukostar, för- och eftermiddagsfika, luncher, middagar och förfriskningar på bussen samt resor inom Nederländerna till/från besöksmålen.
Hotellövernattning 19–20 oktober ingår också. Vi försöker ordna plats på det ekologiska och miljövänliga Concious Hotel Vondelparkhttp://www.conscioushotels.com/hotel/vondelpark/

ANMÄLAN
Anmälan är bindande. Sista anmälningsdag är 9 oktober. Vid avbokning efter 11 oktober faktureras 50% av deltagaravgiften; sker avbokningen efter 14 oktober faktureras hela avgiften.

För anmälan och mer information – kontakta Johanna Ekne, johanna.ekne@hutskane.se, 0722-45 11 45 eller Helena Thelander, helena.thelander@hutskane.se, 0708-93 11 03

Samlande kraft för hållbar utveckling i Skåne

Hållbar Utveckling Skåne är en ideell förening för aktörer som arbetar med hållbar utveckling. Vårt fokus är regionalt, men vi samarbetar med organisationer och myndigheter över läns- och landsgränser.

Föreningen arbetar med ekologisk, ekonomisk och social hållbarhet och vill göra sambanden däremellan tydliga och förståeliga. Vi har arbetat med frågorna sedan 1989.

Att möta ekologiska, ekonomiska och sociala utmaningar i Skåne

Hållbar Utveckling Skåne är en samlande organisation där aktör­er på hållbarhetsarenan drar nytta av varandra. I föreningen finns en prestigelös dialog mellan medlemmar, en vilja till samarbete och förändring.

Vi är cirka 80 medlemsorganisationer – nästan alla Skånes kommuner, Länsstyrelsen, Region Skåne, alla universitet och högskolor i regionen, studieför­bunden och folkhögskolorna, Lunds stift, stora energi- och konsultbolag, andra ideella föreningar med samma mål och en stor mängd privata företag med hållbarhet på agendan. Du träffar dem på våra olika aktiviteter.

Vi välkomnar nya medlemmar från samhällets alla områden som vill arbeta tillsammans med oss utifrån sina unika utgångspunkter. Här finns plats för alla som vill bidra till att det samhälle vi lever i blir bättre. Tillsammans utvecklar vi kunskap och skapar praktiska projekt som är till nytta och inspirerar!

Verksamhetens tre ben: nätverk, kunskap och projekt

– I nätverken delar alla öppet med sig. Kunskapsutbyte ger inspiration som hjälper dig att tänka nytt i din arbetsvardag.

– Kunskap omfattar seminarier, föreläsningar, workshops etc inom områden som medlemmarna vill lära sig mer om. Vi har en prestigelös atmosfär på våra aktiviteter – undersök tillsammans!

– Vi är en projektd