John Taylor – ny inspiratör på Hvilan utbildning

John Taylor – ny inspiratör på Hvilan utbildning

Trädgårdsmästaren John Taylor är engelsmannen som vill bidra till att Sveriges trädgårdar blir ännu vackrare. Nu är han ny inspiratör på Hvilan Utbildning och ska även föreläsa på skördefesten, som äger rum lördagen den 9 september i Åkarp.

– Jag ska fungera som inspirationskälla för Hvilans studerande, samtidigt som jag utvecklar skolans trädgårdsrum, säger John Taylor.

Han är bland annat ansvarig för Viktoriaträdgården. Det är ett projekt som har startats av Annika Rehwin, trädgårdslärare på Hvilan Utbildning, och Elisabeth Broberg Lewén, VD på Hvilan Utbildning. Projektet handlar om hur man odlade på den Viktorianska tiden. Det blir en trädgård med mycket intensitet och hög detaljnivå.

– Framförallt blir det en mycket, mycket vacker trädgård, påpekar John Taylor.

Bästa möjliga utbildning inom trädgård

Elisabeth Broberg Lewén, VD på Hvilan Utbildning:

– I år har skolan fler utbildningsstarter än någonsin, så det är extra roligt att kunna välkomna John Taylor. Vi är övertygade om att han kommer att tillföra mycket erfarenhet, energi och inspiration till Hvilan Utbildning.

– Mitt mål är att Hvilans studerande ska lämna skolan med bästa möjliga utbildning, säger John Taylor. Självklart vill jag även bidra till att de gör Sveriges trädgårdar så vackra som möjligt.

Programledare i SVT-programmet Trädgårdstider

John Taylor är även slottsträdgårdsmästare på Tjolöholms Slott samt en av fyra programledare i SVT-programmet Trädgårdstider. Han har många bollar i luften, men upplever inte att han tröttar ut sig.

– Inte alls! För mig är det en förmån att få arbeta med flera olika projekt som nästan uteslutande handlar om trädgård. Just nu är det verkligen spännande tider! Det är som om jag lever tre liv samtidigt.

Hvilan Utbildning är Sveriges största utbildare inom den gröna näringen och ägs av GRO – den Gröna Näringens Riksorganisation.

Vi bedriver gymnasium, YH-utbildningar, ettåriga trädgårdsutbildningar inom YrkesVux och AUB (arbetsmarknadsutbildningar), Språkintroduktion för nyanlända, Yrkesintroduktion, Yrkes-SFI samt Uppdragsutbildningar med kompetensutveckling för anställda inom trädgårdsföretag, kyrkogårdsförvaltningar, kommuner och fastighetsbolag. Vi har idag verksamhet i Åkarp, Stockholm, Järna och på Gotland.