Skylite sköter IT-drift till tyskt bolag i samarbete med Hydro66

I dagarna installeras den tyska kundens IT-miljö hos Skylite i Hydro66s datacenter i Boden. Det tyska företaget väljer att flytta sin IT-drift till norra Sverige både av miljö- och kostnadsskäl, till en lösning som levereras av Skylite och Hydro66 i samarbete.

Skylite AB har sedan starten arbetat med flertalet datacenter i Sverige, Norrbotten och världen. Allt beroende på kundens krav på funktionalitet. Hydro66 är ett av de utvalda datacentren.

- Det är viktigt för oss att jobba med flera datacenter då vi levererar våra tjänster i rätt datacenter för kundens kravbild. I det här fallet kunde vi erbjuda kunden en skräddarsydd lösning tillsammans med Hydro66. Kul att samarbetet inom The Node Pole Alliance bär frukt och ger gemensamma internationella affärer. säger Mattias Lindström, VD på Skylite AB.

- Det är roligt att välkomna ännu en kund som gör ett aktivt val att lagra sitt data i ett grönt och effektivt datacenter. Detta är också ett bra exempel på hur vi samarbetar med IT-tjänstföretag för att ge våra kunder helhetslösningar, säger Anne Graf, affärschef på Hydro66.

IT-konsultbolaget Skylite AB har haft en enorm tillväxt under sina två första år. Efter två är man en ledande aktör på IT-infrastruktur marknaden i Norrbotten. På två år har företaget gått från noll till 16st anställda, 23 miljoner i omsättning och redovisar en bra vinst.

• deutsch

Hydro66 datacenter i Boden erbjuder datacentertjänster särskilt anpassade för stora företag, HPC-kluster och molntjänster. Anläggningen drivs av 100% förnybar vattenkraft och är ett av världens mest effektiva datacenter.