Partner i gigantisk upptäcktsresa bland stjärnor och galaxer

HydX är tillsammans med SKF leverantör av oljesmörjsystemet till LSST – världens största spegelteleskop av sitt slag, som ska producera den djupaste och bredaste bilden av universum människan någonsin beskådat.

Large Synoptic Survey Telescope (LSST) är ett av världens största spegelteleskop, designat för att genomföra en tio år lång undersökning av det dynamiska universum med tiotals miljarder stjärnor och galaxer – som möjliggör för forskare att undersöka strukturen av Vintergatan, bestämma egenskaperna hos mörk energi och materia samt göra upptäckter som mänskligheten ännu inte har kunnat föreställa sig.

LSST är ett helt nytt sorts teleskop och innebär ett tvärvetenskapligt samarbete i astronomi, fysik, datavetenskap, matematik och informationsvetenskap. Det ska installeras på El Peñón-toppen av berget Cerro Pachón i regionen de Coquimbo i norra Chile. Fler än 35 universitet, en rad forskningsinstitut, företag och individer arbetar tillsammans med hjärta och hjärna för att teleskopet ska tas i drift år 2022 och bli ämne för storslagen vetenskap. Svenska SKF levererar hydrostatlager till LSST (via spanska GHESA) och har valt HydX som samarbetspartner gällande oljeförsörjningen till lagren. GHESA, SKF och HydX gör designen tillsammans och hittar så den optimala lösningen för slutkunden LSST.

Teleskopet ska kunna vridas i en axel (rotera både vertikalt och horisontalt) och står därför på ett tjugotal stora och tunga lager som bär upp teleskopet. För att lagren ska få rörelse beläggs ytan med en tunn oljefilm vid ett tryck på omkring 90 bar (jämför med lufttrycket i ett bildäck som ligger på 2 bar). Vidare så måste den tunna oljefilmen följa omgivningstemperaturen för att säkerställa den optimala funktionen av teleskopet, vilket förstås ställer höga krav på systemlösningen för oljesmörjsystemet. Det är just här som ystadföretaget HydX kommer in och uppvisar erfarenhet och unik kompetens inom området. Att oljan ska följa omgivningstemperaturen innebär att oljan vintertid är kall och har hög viskositet – detta måste oljesmörjsystemet klara av att hantera. Regleringen av oljetemperaturen är även en stor utmaning i systemlösningen.

När LSST tas i drift år 2022, ska det med hjälp av en 3200-megapixelkamera fotografera och kartlägga hela det tillgängliga himlavalvet med några få nätters mellanrum. Varje panoramabild täcker ett område 40 gånger större än fullmånen. Bilderna kommer omedelbart analyseras för att identifiera objekt som har förändrats eller förflyttats – allt från exploderande stjärnor (supernovor) på andra sidan universum till asteroider som kan påverka jorden.

Dessa element i LSST-systemet kommer att producera den djupaste och bredaste bilden av universum människan någonsin beskådat:

8,4-metersspegel (jämför bredden av en singeltennisbana)
3200-megapixelkamera
varje fotografi lika stort som 40 fullmånar
37 miljarder stjärnor och galaxer
10 års undersökning av himlen
10 miljoner registreringar, 1000 par exponeringar och 15 TB (terabyte-data) – varje kväll!

This press release is also available in English and Finnish.