Säkerheten först i nya gruvmaskiner - se filmen

Finska Outotec, tillhandahåller tjänster för metall- och gruvnäringen och är kund till HydX. För drygt en månad sedan släpptes filmklippet "Outotec Mill Reline Machines - Designed for safety" på YouTube . Filmen handlar om en ny maskin som byter infodring i kvarnar, även kallat relining, som Outotec bygger och marknadsför.

De nya maskinerna är en vidareutveckling av en maskin som Outotec köpte i och med ett helt företagsköp för ett par år sedan. Historiskt sett så har den här typen av maskins arbete (till exempel lyft av tunga metallbitar) utförts med manuell styrning. Med den nya maskinen styrs allt genom elektriska och elektroniska? programmerbara system.

HydX levererar hydraulcylindrar som utför alla rörelserna, hydraulmotorer och PVG-ventiler som styr motorer och cylindrar, samt både radio- och styrsystem (Scanreco Plus+1) och till några av maskinerna även själva hydraulaggregatet. Outotec har ett högt säkerhetstänk och både ventiler och styrningen är SIL-klassificerade.

Länk till filmen här. Mer information här.