Per och Lotta Schlingmann blir delägare i HynE Beauty Products

Per och Lotta Schlingmann blir nya delägare i HynE Beauty Products en svensk startup med säte i Visby. Företaget har en unik produkt, en anti-age crème som tillverkas i Sverige och som baseras på fermenterad hyaluronsyra. Den fuktgivande hyaluronsyran finns naturligt i kroppens leder, ögon och hud används även vid medicinska ingrepp, som operationer för grå starr samt artrosbehandlingar.

Per och Lotta Schlingmann är nya delägare i bolaget. Lotta Schlingmann tar plats i företagets styrelse samt kommer att arbeta aktivt i verksamheten.

”Jag har använt krämen under en längre tid och är överrumplad över dess positiva effekter. Det ska bli fantastiskt roligt att få använda mina erfarenheter som marknadschef i TV- branschen. Nu gäller det att få människor att hitta krämen och vi ska göra oss mer synliga i sociala medier och genom olika samarbeten”, säger Lotta Schlingmann.

”Det finns flera skäl till att jag ser fram emot detta. Jag känner grundarna och har stort förtroende för dem. Föryngringsbranschen växer starkt och slutligen, och det jag särskilt ska arbeta med, en förestående lansering av en hudkräm för män. Jag är övertygad om att intresset för hudvård hos män kommer att öka och jag har själv under en tid använt krämen och tycker den gjort stor skillnad”, säger Per Schlingmann.

Susanne Liljenberg, VD och som tidigare startat bland annat Granit, säger:

"Det känns oerhört kul att Per och Lotta Schlingmann kommer in i bolaget som vi nu kommer att utveckla tillsammans. Deras kompetens kompletterar vår på ett perfekt sätt. Vår första produkt är en ansiktskräm som jag själv har använt i 12 år. Det är
en föryngrande ansiktskräm med hyaluronsyra som tagits fram av ett Life science- och forskningsföretag som vi arbetar tillsammans med. Den togs ursprungligen fram av ägaren till forskningsföretaget för att användas för eget bruk, samt av anställda och familj.
Nu dressar vi oss för att med stormsteg ta oss in i hudvårdsbranschen där vi med våra professionella, kliniska och svensktillverkade produkter ska göra stor skillnad!"

Om Lotta och Per:

Lotta Schlingmann arbetar som konsult med kommunikation och PR. Hon har tidigare arbetat som kommunikations- och marknadschef bland annat på Discovery Channel och Kanal 5, och arbetar nu i eget bolag.

Per Schlingmann är författare, rådgivare, föreläsare och entreprenör. Han är aktuell med romanen I maktens öga och sitter i styrelserna för SOS Barnbyar och Svenska Filminstitutet.

Han har tidigare varit partisekreterare i Moderaterna och statssekreterare hos statsministern.

Visby, den 10 april 2018

För mer information, vänligen kontakta:

Susanne Liljenberg, VD HynE Beauty Products

susanne.liljenberg@hyne.se

070-937 14 64 (mob)

www.hyne.se

• Skönhet

HynE Beauty Products är ett nytt företag med svensktillverkade skönhetsprodukter som vill förenkla skönhetsrutinen. HynE är professionell klinisk hudvård - på ett enkelt sätt. Alla produkter är baserade på bakteriellt framtagen hyaluronsyra med såväl 2-1 som 3-1 produkter för den moderna mobila människan.

Företaget startades av Susanne Liljenberg, en av grundarna till inredningskedjan Granit, tillsammans med 3 kollegor: Ann-Sofie Selling, Mark Ingelse och Monika Werkelin. Företaget lanserade sin första produkt i oktober 2017. Alla produkter är svensktillverkade och innehåller fermenterad hyaluronsyra, dvs. innehåller ej animaliska produkter och är ej testade på djur.