Invigning av ljudpromenaden "Tjöta om vatten!" i Norrköping på Världsmiljödagen den 5 juni

Hur kan vi lära oss om hållbarhet av hyresgäster i Norrköping? Gå och lyssna på ljudpromenaden ”Tjöta om vatten! En ljudpromenad runt Strömmen” så får du svar.

Invigning den 5 juni

Söndag den 5 juni klockan 14.00 invigs ”Tjöta om vatten” En ljudpromenad runt Strömmen” vid Campusbron, Linköpings universitet i Norrköping.

En smartphone, ett par hörlurar och en app är allt som behövs. Bege dig sedan till Campusbron i Norrköping och starta promenaden längs Strömmen. Genom lurarna får du ta del av några Norrköpingsbors tankar om hållbarhet och den vardagliga användningen av vatten. Vatten som vi tar för givet men som också kräver energi för att värmas upp och resurser för att renas. Och hur kan vi spara vatten i vår vardag?

Ett forskningsprojekt där vi samverkar

Ljudpromenaden är den gestaltande delen av forskningsprojektet Gröna Broar som genomförs av Linköpings universitet i samverkan med Arbetets Museum, HSB Östra och Hyresbostäder med medel från Norrköpings Fond för Forskning och Utveckling.

Fakta Tjöta om vatten!

• Ljudpromenaden invigs söndag den 5 juni och kommer att vara öppen dygnet runt fram till 31 augusti.
  • Den är drygt två kilometer lång och startar vid Campusbron (gångbron över Strömmen vid Kåkenhus) och fortsätter via Arbetets museum för att avslutas vid Tullhusbron.
  • Ljudpromenaden innehåller platsspecifika geotaggade ljud som spelas upp automatiskt när den som går promenaden närmar sig en av de sex ”hållplatserna”.
  • Ljudpromenaden hörs bäst med hörlurar.

Gör så här för att gå promenaden

1. Ladda ner gratisappen izi.TRAVEL till din smartphone.

2. Skriv Norrköping i sökfältet och klicka sedan på Tjöta om vatten! Tryck på start.

3. Gå till punkt 1 på kartan. När du kommer i närheten av ljudet så spelas det upp automatiskt.

4. Koppla in hörlurar, lyssna på ljudet och fortsätt enligt kartan till nästa punkt.

Mer info

Läs mer om aktiviteten och projektet via länken här >>