Smarta hyresgäster återvinner

En sak vi alla kan bidra med när det gäller att leva och vara klimatsmart och hållbart är att återvinna. Idag är det naturligt att återvinna hushållsavfall och sopor. Det är vi t o m ganska bra på. Men vi tänker inte lika ofta på att nästa allt går att återvinna och återbruka. Det tänker däremot Bra & Begagnat på, och ger nu de boende i Ringdansen med omnejd chansen att på ett enkelt och nära sätt bli ännu lite mer klimatsmarta – Bra och Begagnat flyttar in i Ringdansen Centrum.

- Det finns många sätt att arbeta med ekologi och kretslopp, säger Nicola Westerberg, distriktschef och ansvarig för Ringdansen. Utöver rent tekniska åtgärder med olika energi-effektiviseringar
satsar Hyresbostäder på många olika fronter. Här inbegrips att från att vi utbildar energiambassadörer, idag cirka 40 stycken, inom det vi kallar E-koll till att vi i ny- och ombyggnader av fastigheter, satsa på individuella mätningar av vattenförbrukning. Genom detta kan den enskilda hyresgästen själv ha kontroll över sin egen förbrukning och därmed kunna påverka kostnaden för
detta, fortsätter Nicola.

Ringdansen är det bostadsområde hos Hyresbostäder som har kommit längst med olika miljö-åtgärder. Här finns allt från 8 kilometer borrade bergenergihål  till eget omhändertegande av dag-vatten. Nu startar vi också på ett samarbete med Bra & Begagnat som snart kommer att starta en ny verksamhet i Ringdansens centrum.  Planerna är att öppna portarna lördagen den 5 april kl 10.00 men redan nu är de som vill lämna in kläder, husgeråd, möbler mm välkomna att göra det på deras nuvarande adress, Finspångsvägen 27, tel. 011 – 17 16 00.

- Stefan Axelsson, ansvarig hos Bra & Begagnat tillägger: ”Vårt nya samarbete med Hyresbostäder innebär en satsning på återvinning och återbruk vilket är bra för miljön och för våra plånböcker.
Att sedan vår verksamhet inom Bra & Begagnats ingår i biståndsprojektet Ge för Livet, via huvudmannen Evangeliska Frikyrkan med biståndsprojekt ibland annat Afrika, känns säkert extra bra för alla inblandade”, avslutar Stefan Axelsson.

För mer information, kontakta Hyresbostäder, Nicola Westerberg, tel. 011-21 15 61 eller Bra & Begagnat, Stefan Axelsson, tel. 070-242 92 51