Hög ambitionsnivå bakom yrkande på hyresjustering för 2014

Hyresbostäder presenterade sitt yrkande för 2014 års hyror till Hyresgästföreningens stora förhandlingsdelegation på torsdagskvällen. Totalt vill Hyresbostäder ha knappt 17 miljoner kronor mer i hyresintäkter under 2014. Vilket innebär att en s k normaltrea (3 rum och kök) på 72 kvm får en höjning med 160 kr per månad.

De årliga förhandlingarna är därmed inledda och som alltid är det ett givande och tagande. Parterna har bokat upp ett antal möten under hösten och den gemensamma ambitionen är att vara klara i god tid innan det är dags att skicka ut hyresavierna för januari 2014.

- Det viktigaste med årets yrkande är att vi har en hög ambition med verksamheten och att våra hyresgäster har uttryckt önskemål om fortsatt hög takt på underhåll (årligen lägger Hyresbostäder knappt 300 mkr fördelat på ca 10 000 lägenheter) och på att vi blir ännu bättre på skötsel och att ta hand om gemensamma lokaler och miljöer i anslutning till våra hus och hem, säger Lars Löfgren, marknadschef på Hyresbostäder.

Vi vill ge hyresgästerna det de önskar, men tyvärr så är inget gratis och en fortsatt hög underhållsnivå samt ökade ansträngningar vad gäller skötsel kostar pengar. Och det innebär att vi nu ställt frågan till Hyresgästföreningen. Sedan får vi se om hyresgästerna också är beredda att betala för det som önskas. En sak vet vi dock från våra undersökningar – det är att vi anses vara det mest prisvärda bostadsföretaget, och då borde ju det utrymmet finnas, avslutar Lars.

Förutom detta ska yrkandet också täcka ökade kostnader vad gäller fjärrvärme, sophantering, lönekostnader och att byggindex (som påverkar priser på byggtjänster vid renoveringar) ökar.

För ytterligare information kontakta:

Lars Löfgren, Marknadschef, telefon 011-21 15 95 eller 0730 – 20 15 95