Nya hyror för 2014

Nu är förhandlingarna mellan Hyresbostäder och Hyresgästföreningen om 2014 års hyror avslutade. Det nya året hann nästan bli en månad gammalt innan parterna till slut kunde teckna en överenskommelse. Hyrorna kommer justera med 1,38 % eller 13,49 kr/kvadratmeter från och med 1 januari 2014.

I och med att året redan börjat, kommer den nya hyran att träda i kraft först från och med 1 april 2014. Justeringen för januari, februari och mars kommer att fördelas retroaktivt på april – juni månadshyror.

Hyresbostäders ursprungliga yrkande var på 2,74 % eller motsvarande ca 17 miljoner kronor i årshyra och när till slut hyresnivån landade på betydlig lägre 8,5 miljoner kronor innebär detta att en del underhålls- och skötselprojekt saknar finansiering och måste senare läggas.

- Vi är nöjda med att parterna kunnat komma överens lokalt, säger Lars Löfgren, Marknadschef på Hyresbostäder, vilket vi inte lyckats med de två föregående åren. Men missnöjda med att vi nu inte kan göra allt som våra hyresgäster efterfrågat vad gäller underhållsinsatser och en del satsningar på trygghet och skötselfrågor. Men Hyresgästföreningen har i och med sitt slutbud och vår överenskommelse också tydligt sagt vad de anser att deras medlemmar och våra hyresgäster är beredda att betala för, och vad de inte vill betala för.

- Vi får anpassa vårt erbjudande därefter, vilket sannolikt kommer märkas i en del framflyttade satsningar på gemensamma utrymmen som tvättstugor, gårdar, lekplatser och även på estetiska åtgärder som puts, måleri och utsmyckning av entréer avslutar Lars.

Grunden för yrkandet från Hyresbostäder var dels en hög ambitionsnivå när det gäller skötselfrågor och dels att täcka de kostnadsökningar som årligen uppträder för till exempel värme, löner, sophanteringskostnader och prisökningar på byggtjänster.

För mer information kontakta:

Lars Löfgren, Hyresbostäder på 011-21 15 95 eller 0730-20 15 95