AB Bostäders hyror klara

Hyrorna för AB Bostäders hyresgäster är nu bestämda efter att den centrala Hyresmarknadskommittén meddelat sitt beslut. Årets förhandlingar mellan Borås största allmännytta och Hyresgästföreningen gick trögt vilket till slut ledde till att bolaget valde att stranda.

Beslutet i Hyresmarknadskommittén sträcker sig över två år. Hyrorna ökar med 2,5 procent från 1 mars och med ytterligare 0,5 procent från den 1 januari 2015, det vill säga totalt 3 procent på 2 år. Höjningen för år 2014 differentieras med hänsyn till fastigheternas bruksvärden.

– Som representant för hyresgästerna är jag hyfsat nöjd med beslutet. Sett över två år är höjningen relativt återhållsam men ger ändå bolaget goda möjligheter att satsa på underhåll och att klara ökade driftskostnader. Hyresgästerna vill se ett ökat underhåll och vi kommer att följa upp så att AB Bostäder genomför det man lovat, säger Ann-Christin Josefsson, förhandlare på Hyresgästföreningen.

Hyresgästföreningen uttrycker däremot oro för hur hyresförhandlingarna med bolaget har utvecklats. Enligt föreningen har bolaget sedan 2008 valt att antingen söka medling eller stranda förhandlingarna.

– Det börjar bli tröttsamt att hyresförhandlingarna med AB Bostäder varje år antingen ska medlas eller avgöras av Hyresmarknadskommittén. Bolaget kanske har uppfattningen att det gynnar dem, men det är faktiskt precis tvärtom. Hyresgästföreningen har alltid viljan att förhandla fram en lösning, oavsett hur stort gapet är initialt mellan parterna, menar Ann-Christin Josefsson.

En tvårumslägenhet med en månadshyra på knappt 4 700 kr höjs i snitt med 118 kronor per månad den 1 mars 2014 och med ytterligare 24 kr per månad den 1 jan 2015. Från 2015 kommer alltså hyran att uppgå till 4 842 kronor i månaden.

Ann-Christin Josefsson
telefon 033-29 01 60