AB Karlsborgsbostäder vill höja hyran

Kommunägda AB Karlsborgsbostäder vill höja hyrorna med 2,5 procent från och med den 1 mars. Bolaget hänvisar i sitt yrkande till att mer behöver läggas åt underhåll och att outhyrda lägenheter tynger ekonomin. Hyresgästföreningen ser det ändå som svårt att möta bolagets krav.

– Hyresgästföreningen har ännu inte hunnit gå igenom det underlag som bolaget hänvisar till men anser ändå att det är ett anmärkningsvärt högt yrkande och ser det som oerhört svårt att möta bolaget i dess yrkande och resonemang. Bolaget har under några år satsat på nyproduktion med de utmaningar som följer, men i övrigt så har AB Karlsborgsbostäder drivits med god ekonomi och likt många andra bostadsbolag gynnats ekonomiskt i spåren av det låga ränteläget och en låg inflation, säger Carl-Johan Öjeke, förhandlare hos Hyresgästföreningen.

En genomsnittlig tvårummare på 60 kvadratmeter hos AB Karlsborgsbostäder som idag har en hyra på 4 798 kronor i månaden skulle med bolagets krav få en höjning med 120 kronor i månaden.

Förhandlingen påbörjas 15 februari.

Carl-Johan Öjeke, förhandlare
Telefon: 072 – 571 93 76