Allmännyttan i Lidköping vill höja hyran

AB Bostäder, Lidköpings allmännyttiga bostadsbolag, vill höja hyran nästa år. I ett yrkande inskickat till Hyresgästföreningen menar bolaget att ökade kostnader kräver en hyreshöjning på 1,8 procent från och med den 1 januari 2017. Enligt AB Bostäder är det främst kostnaden för taxor och avgifter som ökat.

– Det stämmer att taxorna ökat i Lidköping vilket naturligtvis drabbar bolaget. Samtidigt går det bra för svenska fastighetsägare nu, med extremt låg ränta och inflation. Det borde rimligtvis sänka bolagets kostnader. Vi ska nu granska bolagets yrkande noggrant och bilda oss en uppfattning inför förhandlingen, säger Håkan Skött, förhandlare på Hyresgästföreningen.

Yrkandet på 1,8 procent inkluderar även en höjning på 0,4 procent för öppen fiber, vilket ifrågasätts av Hyresgästföreningen.

– När det gäller kostnaden för öppen fiber så är vi inte överens med bolaget. Vi är givetvis måna om att hyresgästerna ska ha tillgång till snabbt internet, men det ska ske till rätt kostnad, avslutar Håkan Skött.

En tvårummare på 60 kvadratmeter som idag har en hyra på 4 760 kronor i månaden skulle med bolagets krav få en höjning på 86 kronor i månaden.

Förhandlingen startar den 9 november.

Håkan Skött, förhandlare
Telefon 070 – 653 98 73