​Bollebygds hyresbostäder kräver hyreshöjningar

Från och med 1 april vill Bollebygds hyresbostäder höja hyrorna med 2,91 procent. Det framgår av deras krav till Hyresgästföreningen. Bolaget hänvisar till ökade kostnader bland annat på grund av höjda kommunala taxor och avgifter, men även ett starkt växande underhållsbehov i det äldre fastighetsbeståndet.

Hyresgästföreningen anser det är ett högt krav.

– De som förvaltar och äger bostäder har en god avkastning. Räntorna ligger på en låg nivå och antalet tomma lägenheter är obefintligt. Vi skall nu analysera företagets ekonomi, rådande ekonomiska förutsättningar för 2019 och enkätsvar från hyresgäster. Det är många hushåll som har det tufft. En kännbar hyreshöjning påverkar hela samhällsekonomin, kommenterar Ann-Christin Josefsson, förhandlare på Hyresgästföreningen.

Hon påpekar att det är viktigt att de lokala parterna tar ansvar.

– Vi anser att det är viktigt att parterna utgår lokala förutsättningar och att vi gemensamt arbetar för en hyresrätt som är långsiktigt hållbar utifrån såväl miljö-, ekonomiskt som socialt perspektiv.

En lägenhet hos Bollebygds hyresbostäder på 60 kvadratmeter och med beståndets snitthyra på 5 625 kronor i månaden skulle med bolagets krav få ett hyrespåslag med drygt 164 kronor i månaden.

Ann-Christin Josefsson, förhandlare

0722–11 65 41