Boråsbolag yrkar på hyreshöjningar

Två av de mindre allmännyttorna i Borås, Sandhultsbostäder och Toarpshus, vill höja sina hyror nästa år. Sandhultsbostäder yrkar på en höjning på 2,17 procent och Toarpshus på 1,75 procent. Båda bolagen hänvisar till ökade förvaltningskostnader och ett ökande underhållsbehov.

– Vi har naturligtvis tagit del av yrkandet och nu ska vi börja gå igenom det. Läget för svenska fastighetsbolag är väldigt gott och därför måste alla krav på hyreshöjningar kunna motiveras tydligt. För många hyresgäster är ekonomin ansträngd och även små hyreshöjningar kan få stora konsekvenser. Hyreshöjningar minskar även hyresgästernas konsumtionsutrymme vilket riskerar att påverka samhället negativt, säger Hyresgästföreningens förhandlare Ann-Christin Josefsson.

En genomsnittlig tvårummare på 60 kvadratmeter hos Sandhultsbostäder som idag har en hyra på 5 150 kronor i månaden skulle med bolagets krav få en höjning med drygt 112 kronor i månaden. Samma lägenhet i Toarpshus kostar idag 4 903 kronor i månaden och får med bolagets krav en hyreshöjning med 86 kronor i månaden.

Förhandlingen med Sandhultsbostäder påbörjas den 29 november och den 7 december startar förhandlingen med Toarpshus.

Ann-Christin Josefsson, förhandlare
Telefon 070 – 212 57 66