Boråshyror avgörs av centrala parter

Hyrorna för AB Bostäders hyresgäster kommer att bli ett ärende för centrala medlare. Bolaget har begärt 3,43 procent i hyreshöjning från och med den 1 januari 2014, men det kravet har avfärdats av Hyresgästföreningen.

– Vi anser att det rådande ekonomiska läget med låg inflation och låga räntor ger goda förutsättningar för en låg hyreshöjning. AB Bostäders stora utmaning är att bli mer effektiva i sin verksamhet så att mer pengar kan gå till fastighetsunderhåll. Att enbart finansiera underhållskostnader med att höja hyran är inte realistiskt, säger Ann-Christin Josefsson, förhandlare på Hyresgästföreningen.

Ann-Christin Josefsson påpekar att Hyresgästföreningen hellre vill förhandla än låta medlare bestämma.

– Vi beklagar så klart att förhandlingen gått till medling. Vårt mål är att alla förhandlingar ska skötas lokalt utan inblandning av centrala parter. Det är bättre både för hyresgästerna och för bolaget.

Medlingsförfarandet innebär att centrala parter lämnar en rekommendation på överenskommelse till de lokala parterna. Det beskedet väntas komma om ett par veckor.

Ann-Christin Josefsson
telefon 033-29 01 60