Chris Olsson sjunger för bostäder

Alla behöver ett eget hem. Trots det bor över 213 000 unga vuxna ofrivilligt kvar hemma hos sina föräldrar. De väntar på att få börja sina vuxenliv på allvar, men i bostadsbristens Sverige har möjligheterna minskat drastiskt.

-Vi driver frågan om bostäder åt unga, till rimliga kostnader, i musikens tecken, berättar Hyresgästföreningens Marie Linnarsson. Vi vill öka engagemanget framförallt hos de unga vuxna, som kan ha stora problem att hitta ett eget boende. Många av dem ska ju också rösta för första gången, i höst.

Under namnet ”In my backyard” driver man nu en kampanj för att få unga att skriva under ett upprop för att bygga fler lägenheter – med musik!

-Det är fräsch och modern musik. Vår artist är Chris Olsson och videon är inspelad på Sjöbo torg. I Borås finns det potential att bygga nya, billiga hyresrätter.

Att bygga nya och billiga bostäder är ingen enkel fråga, medger Marie Linnarsson.

-Det är en fråga där framförallt politiker, på både kommunal och nationell nivå, måste besluta sig för att agera. Vi hoppas att vi kan engagera många unga vuxna i kampanjen – både med sina egna berättelser och med underskrifter för fler bostäder.

För mer information kontakta Marie Linnarsson på 073-90 67 368

Inmybackyard är ett samarbete mellan Hyresgästföreningen och Universal. Bostadsbristen är ett problem även för musikindustrin.

• bostadsbrist
  • bostadspolitik