De privata fastighetsägarna i Borås ställer krav på kraftigt höjda hyror

Flera privata bostadsbolag i Borås har genom sin branschorganisation Fastighetsägarna begärt förhandling med Hyresgästföreningen om 2012 års hyror.  Bolagen kräver hyreshöjningar på mellan fyra och fem procent från den 1 januari.

För ett hushåll som betalar 4 500 kronor skulle det innebära att hyran går upp 225 kronor i månaden, eller 2 700 kronor per år.

På Hyresgästföreningen beskriver man kravet som både ansvarslöst och omotiverat.

― Riksbankens inflationsprognos för nästa år ligger på under två procent, konstaterar Hyresgästföreningens förhandlare Magnus Elsing. Bolagens utgifter för löner och annan administration samt drift- och kapitalkostnader håller sig sannolikt inom den prisutvecklingen.  Det vore orimligt om hyrorna skulle öka dubbelt så mycket som kostnaderna i övriga samhället.

Att yrkandet har väckt ilska och oro märker Hyresgästföreningen på det stora antal medlemmar som hört av sig organisationen.

― Vår uppgift är att se till att hyran blir rimlig och sätts efter de regler som gäller. Förhandlingsöverenskommelsen ska spegla bedömd kostnadsutveckling, bostädernas standard och nivån på underhåll och service.

― Vi kan ju inte gå med på en höjning bara för att fastighetsägarna vill ha det.  Så här långt i förhandlingen har de inte backat upp orden med några kalkyler eller andra underlag.

Magnus Elsing
telefon 0521-26 58 46