Debatt - Så vill partierna lösa bostadsbristen

Kommer dagens unga någonsin få en lägenhet? Finns det något att hyra för de äldre som inte orkar med villan? Kan en lite större familj få en hyresrätt utan att bli trångbodda? Och vilka hyror kan folk betala?

Måndagen den 8 september kl 18.00 kommer dessa frågor upp när de politiska partierna i Trollhättan debatterar bostadspolitik i Folkets Hus/Kulturhuset i ett arrangemang av Hyresgästföreningen.

Vi vet att det byggs för få bostäder i Sverige och Trollhättan är inget undantag. Samtidigt har kommunpolitikerna en vision om 70.000 invånare år 2030. Det ställer stora krav på fler bostäder. Ungefär 300 nya bostäder per år behövs.

Kommunpolitikerna har ansvaret för bostadsförsörjningen. Det innebär ansvar för att det finns byggklar mark och färdiga detaljplaner. Men också ansvar för att använda det kommunala bostadsbolaget så det byggs fler hyreslägenheter med hyror så alla har råd.

Frågan om lika villkor för olika upplåtelseformer blir allt mer brännande i takt med att husen från miljonprogrammet behöver renoveras. Hyresgästerna får betala fullt ut genom höjd hyra utan att få del av de ränteavdrag och ROT-avdrag som finns för andra upplåtelseformer. Denna orättvisa reser också krav på politiska besked.

Bostadsfrågan är alltså på många sätt en brännande valfråga. Därför bjuder Hyresgästföreningen in partierna i Trollhättans kommunfullmäktige till en bostadspolitisk debatt. Vi hoppas på många raka svar till väljarna om var partierna står.

Jan Lundqvist – 0705 - 28 58 36

Johanna Eliasson – 0702 – 95 64 58