Edshus nya hyror klara

Som första bolag i Dalsland höjer Edshus AB sina hyror med 1,25 procent vid årsskiftet.  Inför förhandlingen med Hyresgästföreningen hade det kommunala bostadsbolaget krävt att få höja hyrorna med 2,55 procent och hänvisat till ökade kostnader för kommunala taxor, löner och underhåll.

– Vi är nöjda med överenskommelsen som berör 423 hushåll.  Den stannade på en anständig nivå för hyresgästerna samtidigt som bolaget får råd att öka underhållet och förbättra den yttre miljön kring bostadsområdena i Ed, menar Hyresgästföreningens förhandlingsledare Peter Laang.

Uppgörelsen innebär att hyran för en tvåa går upp med ungefär 65 kronor.

Peter Laang, förhandlare
0702–31 80 57