Eidar höjer hyrorna vid årsskiftet

Eidar, Trollhättans kommunala bostadsbolag, hade ursprungligen krävt att få höja hyrorna för sina hyresgäster med 2,98 procent för 2019. Bolaget hänvisade bland annat till ökade kostnader för fjärrvärme, el och vatten samt byggservice och underhållstjänster.

Inför förhandlingen granskade Hyresgästföreningen Eidars bokslut och budget samt tittade närmare på bolagets planer för service och underhåll. Parterna var överens om att Eidar behövde höja hyrorna för att täcka de ökade kostnaderna för kommunala taxor och avgifter med bibehållen service och underhåll. De var dock inte överens om hur stor höjningen behövde vara.

–Till slut lyckades vi enas om ett tvåårsavtal som hamnade på betydligt lägre nivåer. Trots det blir det en något högre höjning än de senaste åren. Det beror främst på att kommunen höjer taxorna. Men även på att Eidar har ett långsiktigt underhållsprogram som kommer hyresgästerna till del, säger Sophia Saukko, förhandlare på Hyresgästföreningen.

För en genomsnittlig tvårummare på 60 kvadratmeter, med en hyra på 5 130 kronor i månaden, innebär bolagets krav en hyreshöjning på 77 kronor nu i januari och sedan ytterligare 89 kronor ett år senare.

Förhandlingen omfattade 5 981 lägenheter.

Sophia Saukko, förhandlare
0725–71 93 76