Förhandling om Falköpings hyror klar

Det allmännyttiga bostadsföretaget Hyresbostäder Falköping har kommit överens med Hyresgästföreningen om nästa års hyror. Hyrorna ökar med i genomsnitt 1,2 procent. Bolaget hade ursprungligen krävt en genomsnittlig hyreshöjning om 2,3 procent för att kompensera för ökade kommunala taxor och kommande underhållssatsningar.

– Höjningen blir i genomsnitt 1,2 procent, men ungefär 70 procent av lägenheterna får en hyreshöjning som ligger under en procent. Det är vi nöjda med, säger Hyresgästföreningens förhandlare Magnus Elsing.

För en hyresgäst hos Hyresbostäder Falköping som idag betalar 4 374 kronor för en tvåa på 60 kvadratmeter innebär överenskommelsen att hyran höjs med 52 kronor i månaden, eller 624 kronor per år.

Magnus Elsing, förhandlare

• bostad