Götene Bostäder kräver 4,5 procent

Götene Bostäder AB har nu kommit in med yrkande inför förhandlingarna om nästa års hyror. Man kräver 4,5 procent i höjning. Hyresgästföreningen anser att det är ett högt krav.

Inför årets hyresförhandlingar har Götene Bostäder AB nu kommit in med sina krav. Man vill ha en höjning med 4,5 procent.

– Bolagets yrkande är högt, konstaterar Petar Margitin som är förhandlare på Hyresgästföreningen, både när man ser på den allmänna kostnadsutvecklingen och det ekonomiska läget i regionen.  I vår förhandlingsgrupp kommer vi nu att gå igenom bolagets underlag och analysera det, säger Petar Margitin.

Det är höjda kostnader som enligt bolaget ligger till grund för hyreskravet:
-  ­En stor del av kostnadsökningen beror på kommunens beslut om ökade taxor, avkastningskrav och borgensavgift, konstaterar Petar Margitin.

Götene Bostäders krav innebär att hyran för en lägenhet som idag kostar 5 000 kronor i  månaden skulle stiga med 225 kronor per månad.

Förhandlingarna inleds den 29 november.

För mer information kontakta:
Petar Margitin
Tfn: 0521- 26 58 42