Halverad hyreshöjning för Lysekilsbostäder

Hyreshöjningen för de boende i Lysekilsbostäder AB stannar vid hälften av det krav bolaget gick ut med inför förhandlingarna – 1,4 procent istället för 2,8. Ett resultat som Hyresgästföreningens förhandlare är nöjda med.

Sverige har ett lågt ränteläge och en låg inflation och det är något som Hyresgästföreningen lyft fram inför de flesta hyresförhandlingarna i år. Det allmänna ekonomiska läget borde leda till låga höjningar över lag, menar man. Men ett bra resultat kräver också ett bra förhandlingsklimat.

– Med Lysekilsbostäder har vi kunnat granska underlaget ordentligt samtidigt som vi haft en bra dialog med ömsesidig respekt. Det bidrog starkt till en smidig förhandling, säger Hyresgästföreningens förhandlare Björn Karlsson.

– Vi är väldigt nöjda med att ha fått ner det ursprungliga kravet i Lysekil till en bra nivå samtidigt som företaget i och med hyreshöjningen tillåts öka underhållet och på så vis öka boendekvalitén för sina hyresgäster, säger han.

Samtidigt som hyran höjs med 1,4 procent den första januari stiger också hyran för en p-plats med fem kronor och för ett garage med tio kronor i månaden.

Björn Karlsson

Mobil: 0702 – 00 31 46